تاثیر پانسمان های بیولوژیک، سنتتیک و سنتی بر شدت درد زخم های سوختگی کودکان

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
اگرچه کنترل درد و زخم سوختگی در سال های اخیر بهتر شده، اما انتخاب پانسمان اثر بخش هنوز هم یک مشکل جهانی و چالش انگیز برای پرسنل مراقبت سلامت بشمار می آید. هدف از این مطالعه، مقایسه تاثیر پانسمان های بیولوژیک، سنتتیک و سنتی بر درد زخم سوختگی در کودکان است.
روش بررسی
این مطالعه تجربی روی 90 کودک که در بخش سوختگی مرکز آموزشی درمانی سینا- تبریز در سال 1387 تحت درمان بودند، انجام گرفت. بیماران به صورت تصادفی به سه گروه تقسیم شدند: گروه تحت درمان با پانسمان سنتتیک (30 بیمار) با تعویض پانسمان هر سه روز یکبار، گروه تحت درمان با پانسمان بیولوژیک (30 بیمار) و گروه تحت درمان با پانسمان های سنتی (30 بیمار) با تعویض پانسمان روزانه. شدت درد در دو مرحله شامل درد پروسیجرال و درد زمینه ای در روز 3 و 6 بستری با استفاده از ابزار استاندارد از جمله مقیاس NIPS، Baker Wong، CHEOPS ارزیابی شد. تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار SPSS نسخه 13 و آزمون های توصیفی (فراوانی، میانگین رتبه ها) و آمار استنباطی (Kruskal- wallis، Chi-square) انجام شد.
یافته ها
نمرات درد در طول تعویض پانسمان بین گروه های تحت درمان با پانسمان سنتتیک، بیولوژیک و سنتی مقایسه شد. میانگین رتبه ی درد بطور معنی داری در صبح روز سوم بستری (درد پروسیجرال) (7/24 در برابر1/56 و 5/53)، شب سوم بستری (درد زمینه ای) (7/28 در برابر 5/54 و3/51) و در صبح روز ششم بستری (درد پروسیجرال) (3/25 در برابر 2/45 و6/51) در گروه تحت درمان با پانسمان سنتتیک پایین تر از دو گروه دیگر بود (001/0 > P).
نتیجه گیری کلی: این مطالعه نشان داد که پانسمان سنتتیک درد را کاهش داده و به علت کاهش دفعات تعویض پانسمان، آسایش بیمار را افزایش می دهد. نتایج حاصل از این مطالعه، کارایی پانسمان های سنتتیک در درمان سوختگی با ضخامت نسبی و عمیق را تایید می کند. انجام تحقیقات در آینده، روی انواع پانسمان های مدرن در درمان زخم سوختگی پیشنهاد شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
15 تا 25
لینک کوتاه:
magiran.com/p1288379 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!