بررسی فراوانی علل لاپاراتومی در ترومای نافذ و غیرنافذ شکمی در بیمارستان شهید بهشتی کاشان طی سال های 1391 1388

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
تروما شایع ترین علت مرگ در سنین یک تا 44 سالگی و سومین علت مرگ بدون توجه به سن می باشد. ترومای شکم یکی از شایع ترین موارد تروما است. لاپاراتومی می تواند روش درمانی بکار برده شده در ترومای شکم باشد. هدف مطالعه بررسی فراوانی علل لاپاراتومی در ترومای نافذ و غیرنافذ شکمی می باشد.
مواد و روش ها
مطالعه به صورت توصیفی گذشته نگر بر روی بیمارانی که به دنبال ترومای شکمی در بیمارستان شهید بهشتی کاشان طی سال 91-1388 تحت لاپاراتومی اورژانسی قرار گرفته بودند، انجام گرفت. داده ها با استفاده از پرسشنامه از پرونده های موجود در مرکز تروما استخراج و با استفاده از نرم افزار آماری16.0 SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. از آزمون آماری نظیر آزمون فیشر و کای اسکوار جهت آنالیز داده ها استفاده گردید.
یافته ها
از 166 بیمار ترومایی که لاپاراتومی شدند، 120 بیمار (72/3%) ترومای غیرنافذ و 46 بیمار (27/7%) دچار ترومای نافذ بودند. اغلب بیماران در دهه دوم و سوم زندگی بودند و 130 بیمار (80%) مرد بودند. تصادف اتومبیل و چاقوخوردگی شایعترین علت تروما غیرنافذ و نافذ بود. طحال شایع ترین ارگان آسیب دیده می باشد. در ترومای نافذ و غیرنافذ به ترتیب 25 مورد (54/3%) و 13 مورد (10/8%) لاپاراتومی منفی وجود داشت. میزان مورتالیتی 7/2% بود.
نتیجه گیری
این مطالعه نشان می دهد که ترومای غیرنافذ شایع تر از ترومای نافذ است و تصادف اتومبیل و چاقوخوردگی شایع ترین علت ترومای شکمی می باشد. مورتالیتی در ترومای غیرنافذ بیشتر از نافذ بود. این ضرورت توجه بیشتر مسولین را به جلوگیری و کاهش حوادث تصادف اتومبیل و مشکلات فرهنگی اجتماعی را نشان می دهد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
34
لینک کوتاه:
magiran.com/p1323069 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!