اثر فاکتور رشد فیبروبلاستی بازی بر بلوغ آزمایشگاهی تخمک موش در مرحله وزیکول زایا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

بلوغ آزمایشگاهی تخمک که بلوغ تخمک ها را در خارج از شرایط طبیعی فراهم می کند، یک روش مناسب در جهت درمان ناباروری می باشد که استفاده کلینیکی آن به واسطه موفقیت پایین با محدودیت مواجه می باشد. لذا این مطالعه با هدف بررسی تاثیر فاکتور رشد فیبروبلاستی بر بلوغ آزمایشگاهی تخمک های نابالغ طراحی شده است.

روش بررسی

تخمک های نابالغ از 20 سر موش ماده 10-8 هفته ای نژاد NMRI، 48-46 ساعت به دنبال تزریق داخل صفاقی 10 واحد از (PMSG: Pregnant Mare`s Serum Gonadotrophin) به دست آورده شد. تخمک ها در محیط (Modified Essential MEM-α: Medium- α) تیمار شده با دوزهای صفر، ng/ml 10، ng/ml 20 و ng/ml40 از فاکتور رشد فیبروبلاست کشت داده شدند. بعد از 24 ساعت، مرحله بلوغ تخمک با کمک میکروسکوپ اینورت بررسی شد. میزان بلوغ تخمک با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و آزمون ANOVA تجزیه و تحلیل شد.

نتایج

میزان از سر گیری میوز در گروه کنترل (یک) و گروه های آزمایشی دو، سه و چهار به /*ترتیب 23، 25/7، 26/2 و 27/3 درصد بود که تفاوت معنی داری در از سرگیری میوز بین گروه کنترل و گروه های آزمایش وجود نداشت. اختلاف معنی داری در بلوغ آزمایشگاهی بین گروه کنترل نسبت به گروه های آزمایشی دو و سه (01/0p<) مشاهده شد که میزان تخمک های بالغ شده آزمایشگاهی (متافاز II) در گروه کنترل و گروه های آزمایشی دو، سه و چهار به ترتیب 45، 60/8، 62/6 و 45/2درصد بود.

نتیجه گیری

نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که فاکتور رشد فیبروبلاست در غلظت های ng/ml 10 و ng/ml 20 در از سر گیری میوز، شکسته شدن هسته و آزاد شدن اولین جسم قطبی تاثیر دارد ولی غلظت ng/ml 40 تاثیر چندانی در بهبود بلوغ تخمک ندارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1333 تا 1340
لینک کوتاه:
magiran.com/p1325277 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!