بررسی تاثیر دانشگاه بر هوش فرهنگی (مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه های بسیار بزرگ و جامع دانشگاه آزاد اسلامی منطقه 9 در سال (1390 تا 1392)

پیام:
چکیده:

این تحقیق با هدف کلی تعیین تاثیر دانشگاه بر هوش فرهنگی دانشجویان مقطع کارشناسی در دانشگاه های بسیار بزرگ و جامع دانشگاه آزاد اسلامی منطقه 9 انجام پذیرفته است. برای تعیین تاثیر موضوع این نوشتار، از مطالعه طولی استفاده گردید که نتایج آزمون فرضیات نشان داد در میانگین رتبه، تفاوت معناداری بین رتبه سال اول و سال آخر تحصیل دانشگاه به لحاظ شاخص نهایی هوش فرهنگی مشاهده نمی شود. اما هنگامی که ابعاد مختلف هوش فرهنگی مورد بررسی قرار گرفت مشخص گردید که همبستگی بین دو متغیر تحصیل در دانشگاه و هوش رفتاری معنادار می باشد. بنابراین بیشترین میزان تاثیر تحصیل در دانشگاه در ابعاد هوش فرهنگی، بر بعد هوش رفتاری بوده است و به این دلیل در میانگین رتبه، تفاوت معناداری بین رتبه سال اول و سال آخر تحصیل دانشگاه به لحاظ هوش رفتاری مشاهده می شود. بعد رفتاری هوش فرهنگی، توانایی انجام رفتار کلامی و غیرکلامی مناسب در هنگام برقراری ارتباط با افرادی از فرهنگ های دیگر را منعکس می کند. به عبارتی دیگر تحصیل در دانشگاه توانسته است به دانشجویان بیاموزد که در تعامل با افراد یا گروه هایی با زمینه های فرهنگی متفاوت یا حتی متضاد چگونه می توان به گونه ای اثر بخش به تعامل پرداخت. بر اساس فرضیه تماس، در تماس بین فرهنگ ها این افرادند که عامل تماس هستند نه فرهنگ ها، در دانشگاه فرصت ها برای تعامل به دلیل طولانی بودن مدت تماس با افراد از سایر خرده فرهنگ ها بسیار زیاد می باشد. افزایش تماس بین افرادی از گروه های مختلف می تواند منجر به شناخت فزاینده ای از شباهت های بین آنها شود و مقوله بندی هایی را که مردم به کار می برند تغییر دهد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
107
لینک کوتاه:
magiran.com/p1327162 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!