تحلیلی بر نقش فاکتورهای انسانی موثر در بروز تصادفات جاده ای از دیدگاه رانندگان (مورد مطالعه: محور سردشت - پیرانشهر در استان آذربایجان غربی)

پیام:
چکیده:
مقدمه
زمانی که از بحران صحبت به میان می آید به خودی خود مسئله مدیریت مطرح می شود، اینکه چگونه کارکنان و مسئولان بخش های ذیربط در مراحل قبل، حین و بعد از حادثه از خود واکنش نشان می دهند، چه رویکردهایی را برای مدیریت بحران مطرح می کنند و اینکه برنامه های مدیریت استراتژیک در حیطه منابع انسانی چگونه است. در این خصوص آنچه مساله را حادتر می کند این است که تاکنون در کشور ایران خصوصا در ارگان های درگیر در حوادث و سوانح توجه رضایت بخشی به این مقوله نشده است و می طلبد تا با یک برنامه ریزی دقیق و رفع چالش ها برای بهبود وضعیت فعلی اقدامات موثری صورت پذیرد. تحقیق حاضر به منظور بهبود وضعیت فعلی و در پی پاسخ به این سئوال است که مدیریت منابع انسانی چه تاثیری بر کارایی کارکنان در چرخه مدیریت بحران دارد.
روش
این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از حیث گردآوری داده ها، توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری تحقیق تمامی کارکنان جمعیت هلال احمر استان آذربایجان غربی (269 نفر) در 17 شعبه استان بود که با استفاده از فرمول کوکران، 159 نفر بررسی شدند. همچنین داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل شد و از آماره هایی نظیر کندال تائو b وc، کروسکال والیس و آزمون تجزیه واریانس یک طرفه بهره گرفته شد.
یافته ها
تحقیق حاضر نشان داد که مدیریت منابع انسانی بر ابعاد مختلف کارایی کارکنان در چرخه مدیریت بحران از جمله بر آمادگی کارکنان، پاسخگویی بهتر بحران و کاهش خسارات جانی و مالی تاثیر به سزایی گذاشته است. بنابراین همه فرضیه های تحقیق تایید شدند.
نتیجه گیری
با توجه به یافته های تحقیق، می توان به این نتیجه رسید، افرادی که گویه های تخصص و مهارت و علاقه مندی به شغل را به عنوان پایه و اساس کارایی خود معرفی کردند، پاسخگویی بهتری در چرخه مدیریت بحران داشته اند. همچنین، پیشنهاد می گردد، همایش ها و کارگاه های آموزشی در خصوص اهمیت منابع انسانی در مراحل قبل، حین و بعد از وقوع بحران از سوی مسئولان امر به منظور همگرا کردن نظرها و انتظارات کارکنان و جلوگیری از ایجاد شکاف میان انتظارت و رویکردهای ارگان های دخیل در سوانح (کارکنان) نسبت به معیارهای افزایش کارایی برنامه ریزی و برگزار گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
69
لینک کوتاه:
magiran.com/p1331539 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!