بررسی اثر لارو کشی عصاره های استنی، هگزانی، الکلی وآبی بید Salix alba و کاج جنگلی Pinus sylvestris روی شب پره آرد(Ephestia kuehniella (Zel.) (Lep.، Pyralidae

پیام:
چکیده:
ترکیبات گیاهی مشتق شده از گیاهان، جایگزین های بالقوه آفت کش ها می باشند. این ترکیبات در طبیعت به راحتی تجزیه شده و برای موجودات غیر هدف کم خطر هستند. در نتیجه برای استفاده در کشاورزی پایدار می توانند مناسب باشند. شب پره بیدآرد (Ephestia kuehniella (Zel.) (L: Pyralidae آفتی جهانی می باشد و ارتباط نزدیک آن با غذای انسان اهمیت کنترل غیر شیمیایی این آفت را بیشتر نشان می دهد. لذا در این بررسی اثر لارو کشی عصاره های استونی، هگزانی، الکلی و آبی دو گونه گیاهی کاج و بید روی شب پره بیدآرد مورد مطالعه قرار گرفت. آزمایش در 3 غلظت و 4 تکرار و هر تکرار با 10 لارو انجام شد. نتایج بررسی اثر کشندگی عصاره ها روی لارو شب پره آرد نشان داد که در غلظت 100درصد و 20 درصد بین دو گیاه کاج و بید از نظر حشره کشی اختلاف معنی دار وجود ندارد، اما در غلظت 50 درصد دیده شد که گیاه کاج از نظر درصد کشندگی بهتر از بید می باشد. در بین حلال ها در غلظت 100درصد آب، درغلظت 50 درصد الکل و 20 درصد هگزان از بقیه بهتر عمل کرده. همچنین در بین عصاره ها در غلظت 100 درصد بیددر آب و کاج درآب به ترتیب با 29/44و47/42، غلظت 50 درصد عصاره الکلی کاج با 40/46 و در غلظت 20 درصد و عصاره هگزانی کاج با 76/8 درصدکشندگی خاصیت حشره کشی بهتری داشتند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
126
لینک کوتاه:
magiran.com/p1332152 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!