تعیین قابلیت حیات نوزادان نارس بستری در بخش مراقبت های ویژه نوزاد بیمارستان قائم (عج) مشهد

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
تعیین قابلیت زنده ماندن یک چالش مهم پزشکان زنان و نوزادان است که می تواند در تصمیم نحوه زایمان و ارزیابی مراقبت های پس از تولد کمک کننده باشد. در شرایط ما، این سطح تعیین نشده است. لذا ما در این مطالعه، به بررسی قابلیت زنده ماندن نوزادان نارس متولد شده در بیمارستان قائم مشهد پرداخته ایم.
مواد و روش ها
این مطالعه یک پژوهش توصیفی- تحلیلی می باشد که از سال 1387-1392 روی 1471 نوزاد نارس بستری در بیمارستان قائم مشهد انجام شده است. جامعه پژوهش شامل کلیه نوزادان نارس بستری در NICU Neonatal Intensive Care Unit بوده اند. اطلاعات نوزادی شامل سن، وزن، آپگار دقیقه 1 و 5، سن بارداری، نوع زایمان، تشخیص اولیه بستری و تشخیص نهایی، کشت خون مثبت و وجود ناهنجاری مادرزادی بود که برای دو گروه تجربی (فوت شده) و کنترل (زنده مرخص شده) تکمیل شد.
یافته ها
در سن بارداری کم تر از 25 هفته احتمال زنده ماندن در شرایط ما تقریبا ده درصد است. در حالی که این امید به زندگی در سن سی و دو هفتگی حدود 69 درصد می باشد. در وزن های 750-400 گرم، خطر مرگ نوزاد 85 درصد می باشد. در حالی که در وزن 1500-1251 گرم این خطر به 4/12 درصد می رسد. مشکلات تنفسی (35 درصد)، آسفیکسی (24 درصد)، آنومالی های مادرزادی (16 درصد) و عفونت ها (15 درصد) در راس عوامل مستعد کننده مرگ نوزادان نارس بوده اند.
استنتاج
بر اساس نتایج این مطالعه، سن بارداری 27 هفته و 3 روز و وزن 920 گرم در این مرکز قابلیت حیات دارند. مشکلات تنفسی، آسفیکسی، آنومالی مادرزادی و عفونت ها از علل مستعد کننده مرگ نوزادان نارس بوده اند.
زبان:
فارسی
صفحات:
163 تا 173
لینک کوتاه:
magiran.com/p1349580 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!