بررسی الگوی ژنتیکی و نقش پمپ OqxAدر ایزوله های کلینیکی کلبسیلا پنومونیه

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
افزایش ظهور مقاومت چند دارویی در بین ایزوله های بیمارستانی کلبسیلا پنومونیه، گزین ه های درمانی را برای درمان عفونت های ایجاد شده به وسیله این باکتری محدود کرده است که در این میان بتالاکتامازها و پمپ های ترشحی به عنوان یکی از اصلی ترین مکانیسم های مقاومت به آنتی بیوتیک ها در این باکتری محسوب می شوند. لذا هدف از این و بررسی الگوی OqxA تعیین میزان بیان پمپ، OqxA، OqxB مطالعه، شناسایی بتالاکتامازها، تشخیص ژ نهای پلاسمیدی ژنتیکی سویه های مقاوم به آنتی بیوتیک در میان ایزول ه های بالینی کلبسیلا پنومونیه جدا شده از بیماران بستری در بیمارستان های مفید و طالقانی می باشد.
مواد و رو شها: این مطالعه توصیفی بر روی 100 ایزوله کلبسیلا پنومونیه جدا شده از بیماران بستری در بیمارستان های مفید و طالقانی انجام شده است. تست های حساسیت ضد میکروبی با استفاده از روش های دیسک دیفیوژن انجام گردید. Clinical and Laboratory Standards Institute (CLSI) و میکرودایلوشن براث بر اساس رهنمودهای و کارباپنمازهای کلبسیلا پنومونیه با استفاده از MAST شناسایی بتالاکتامازهای با طیف وسیع با استفاده از کیت شرکت Sequencing و PCR با استفاده از روش های OqxAB انجام شد. پمپ های Modified Hodge Test (MHT) روش مورد ارزیابی قرار گرفت. برای تایپینگ Real-Time RT-PCR با استفاده از تکنیک OqxA تشخیص داده شدند و بیان ژن استفاده گردید. PFGE نمونه های مقاوم نیز از روش 5 درصد) دارای) 48 درصد) دارای بتالاکتاماز با طیف وسیع و 5)
یافته ها
از 100 ایزوله کلبسیلا پنومونیه، 48 OqxA بودند. در این مطالعه فسفومایسین، کلیستین و تیجیسیکلین بهترین اثر را داشتند. شیوع پمپ های (KPC) کارباپنماز در نمونه های با کاهش حساسیت به OqxA 50 درصد) بود و میزان بیان پمپ) در سویه های کلبسیلا پنومونیه 50 OqxB و 2 برابر بیش تر از نمونه های حساس به سیپروفلوکساسین بود. نمونه ها مربوط به سه خوشه / سیپروفلوکساسین در حدود 3 اصلی بود که در بین آن ها بعضی از ایزوله ها مربوط به یک کلون بودند.
استنتاج
شیوع ژن های مقاومت به آنت ی بیوتیک در این مطالعه موجب نگرانی است، از این رو برای کنترل عفونت و جلوگیری از گسترش باکتری های مقاوم به دارو، نیاز به مدیریت دقیق در تجویز دارو و شناسایی ایزول ه های مقاوم م یباشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
48
لینک کوتاه:
magiran.com/p1349594 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!