بررسی رویکرد مدل سازی معادلات ساختاری در تحلیل تاثیر متغیرهای مدل فراعملی در استرس معلمان مقطع ابتدایی شهر یزد

پیام:
چکیده:
مقدمه
از آنجا که الگوی فراعملی یکی از جامع ترین مدل هایی است که جهت کاهش استرس و ایجاد رفتارهای مناسب به کار می رود. در این مطالعه با رجوع به الگوی فراعملی اثر هر کدام از متغیرهای این الگو و ضریب تاثیر آنها مورد بررسی قرار گرفته است. لذا این پژوهش با هدف بررسی بکارگیری رویکرد مدل سازی معادلات ساختاری در تحلیل تاثیر متغیرهای مدل فراعملی در استرس معلمان مقطع ابتدایی شهر یزد انجام شد.
مواد و روش ها
این پژوهش یک مطالعه توصیفی- تحلیلی می باشد. نمونه گیری با روش طبقه بندی شده، انجام شد. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه استاندارد استرس ادراک شده و جهت سنجش سازه های مدل فراعملی از پرسشنامه که بر این اساس تهیه شده استفاده گردیدکه روایی آن با نظر متخصصین و 0/85= CVR و پایایی آن با 0/87 =α تایید شد. نرم افزار SPSS15 و LISREL8.8 برای تجزیه و تحلیل به کار رفت.
یافته ها
در این پژوهش 200 نفر از معلمان مقطع ابتدایی شهر یزد با میانگین سنی 5/69±41/70 سال شرکت نمودند. نتایج این مطالعه نشان داد اثر استرس بر ارزیابی ثانویه 0/87- و بر ارزیابی اولیه 0/84 می باشد. همچنین بین استرس بر ارزیابی ثانویه و بین ارزیابی اولیه بر تلاش های مقابله اثر معکوسی وجود دارد. همچنین بر اساس نتایج به دست آمده اعتبار و برازندگی مناسب مدل تایید می شود، چرا که مقدار RMSEA=0.0329 و نسبت کای دو به درجه آزادی 3/83 بوده که بین 5-2 قرار گرفته است.
نتیجه گیری
با توجه به اینکه هریک از سازه های این مدل تاثیر معناداری در استرس و بهبود عوامل مرتبط با آن از خود نشان دادند لذا پیشنهاد می شود سیاست ها و برنامه هایی جهت تقویت این عوامل به منظور کنار آمدن بهتر با استرس در نظر گرفته شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
229 تا 238
لینک کوتاه:
magiran.com/p1367925 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!