شیوع بیماری های قلب - عروق در منطقه شمال غرب تبریز - بهار سال 1379

چکیده:
زمینه و اهداف
برای بررسی علایم، نشانها، شیوع بیماری های قلبی عروقی و ریسک فاکتورهای موجود در منطقه شمال غرب تبریز، مطالعه حاضر طرح ریزی شده است.
روش بررسی
با روش تصادفی سیستماتیک، 1017 خانوار از 70000 خانوار منطقه شمال تبریزی انتخاب و از نظر علایم و نشانه های بیماری مارکرهای شیمیایی خون و اندازه گیری فشارخون بررسی شدند. طبق معیارهای از پیش تعیین شده ارجاع افراد مشکوک به ابتلا بیماری، روند ارجاع به سطوح تخصصی و انجام گرفت.
یافته ها
علایم بیماری های قلبی عروقی (Symptoms) و در 18.95% جمعیت عمومی مشاهده (در زنان علایم 3 برابر مردان). نشانه های بیماری (Signs) در 4.1% افراد و بدون اختلاف معنی دار بین زنان و مردان بوده است. شیوع هیپرتانسیون در حدود 10.94% و بیماری های قلبی عروقی شامل هیپرتانسیون حدود 13.64% افراد مورد مطالعه میباشد. در تمامی گروه های سنی شیوع هیپرتانسیون در زنان به طور معنی داری بیشتر از مردان بوده است. شیوع کلی هیپرکلسترولمی 11.93%، دیابت قندی 3.85% و هیپرتری گلیسریدمی 19.9% بوده است که در همه موارد به جز هیپرتری گلیسرید شیوع در زنان به طور معنی داری بیشتر از مردان بوده است. نمایه توده بدن پرخطر نیز در زنان حدود 2 برابر شایعتر از مردان میباشد.
نتیجه گیری
شیوع بالای ریسک فاکتورهای بیماری های عروقی کرونر در نمونه مورد مطالعه شبیه سایر نقاط آذربایجان و ترکیه میباشد که نیاز تغییر در سیستم آموزش پزشکی و مردم در زمینه پیشگیری اولیه و ثانویه بیماری های کرونری را میرسانند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
11
لینک کوتاه:
magiran.com/p138812 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!