دلایل انتخاب مراکز جهت مراجعه سرپایی و بستری در ساکنین منطقه شمال غرب تبریز در سال 1379

چکیده:
زمینه و اهداف
جوامع انسانی به طور مداوم از نظر ساختار، وضعیت سلامتی و نیاز به خدمات سلامتی تغییر میکنند. افراد و بستگان آنها نیروهای اصلی یک سیستم سلامتی را تشکیل میدهند و مراکز ارائه دهنده خدمات سلامتی همیشه اولین انتخاب آنها برای دریافت خدمات نمی باشد.
روش بررسی
این پژوهش به منظور بررسی دلایل مردم برای انتخاب مراکز جهت مراجعات سرپایی و بستری انجام گرفت. از طریق نمونه گیری تصادفی سیستماتیک، 1017 خانوار از ساکنین منطقه شمال غرب تبریز انتخاب و به وسیله پرسشنامه و مصاحله با خانوارها اطلاعات لازم در این زمینه جمع آوری گردید. اطلاعات با نرم افزار EPI6 و تحلیل شد.
یافته ها
در دسترس بودن مرکز (7.33%)، رضایت از واحد مربوطه به اعتماد (33.7%) دلیل انتخابات اکثریت مراجعین بوده است. دلیل انتخاب مراکز جهت مراجعات سرپایی در (9.17%) موارد و مراکز بستری در (8.59%) ارجاع و توصیه دوستان و آشنایان بوده است. رضایت از واحد مربوطه دلیل انتخاب اکثریت زنان (34.2%) و در دسترس بودن مرکز دلیل انتخاب اکثریت مردان (36.6%) بوده است. در بین بیمه شدگان بیمه های مختلف نیز دلایل انتخاب به ترتیب رضایت از واحد مربوطه و در دسترس بودن مرکز عنوان گردیده است.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج فوق و از آنجاییکه استدلال و انتظارات افراد در به کارگیری و اثر بخشی خدمات تاثیر بسزایی دارد. لذا بر سیاست گذاران بهداشت و درمان است که ضمن توجه به کیفیت خدمات زمینه دسترسسی آسان به خدمات را برای آحاد جامعه فراهم نمایند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
37
لینک کوتاه:
magiran.com/p138817 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!