وضعیت آب و فاضلاب منطقه شمال غرب تبریز در سال 1379

چکیده:
زمینه و اهداف
بسیاری از مشکلات بهداشتی کشورهای در حال توسعه به علت نبودن آب آشامیدنی سالم است. دسترسی به آب از نظر کمی و کیفی برای حیات انسان ضروری بوده و فاضلاب یکی از عوامل آلودگی محیط زیست محسوب میگردد. در این مطالعه دسترسی مردم به آب آشامیدنی سالم و ورشهای دفع فاضلاب شهری در منطقه شمال غرب مورد بررسی قرار گرفت.
روش بررسی
جهت انجام این بررسی ابتدا تمام منطقه شمال غرب تبریز سرشماری گردید و از میان خانوارهای موجود 1017 خانوار یا روش تصادفی سیستماتیک انتخاب شد. اطلاعات از طریق مراجعه مستقیم تیمهای پرسشگری به منازل و تکمیل پرسشنامه صورت گرفت. اطلاعات با نرم افزار EPI 6 آنالیز شد.
یافته ها
در مجموع از 1017 خانوار، 1005 خانوار از آب لوله کشی شهری، 10 خانوار از آب چاه و 1 خانوار از منابع بهسازی شده استفاده مینمودند. به عبارت دیگر 99 درصد خانوارهای مورد بررسی به آب بهداشتی دسترسی داشتند. 695 خانوار (68.5%) از چاه، 169 خانوار (16.7%) از فاضلاب شهری و 150 خانوار (14.8%) از معابر برای دفع فاضلاب خود استفاده میکردند.
نتیجه گیری
دسترسی مردم به آب سالم از وضعیت مطلوبی برخوردار است و این نشان دهنده موفقیت دولت در تامین آب سالم مردم میباشد. اما وضعیت دفع فاضلابها همچنان نیاز به برنامه ریزی دقیق و تلاش برای بهبود وضعیت موجود دارد چرا که فاضلاب منشا انتشار بیماری های مختلف بوده و زنگ خطری است که هر چه زودتر بایستی برای آن چاره ای اندیشید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
51
لینک کوتاه:
magiran.com/p138820 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!