کاربرد روش های پیشگیری از بارداری در منطقه شمال غرب تبریز 1379

چکیده:
زمینه و اهداف
حدود یک سوم از بارداری هایی که سالیانه در سراسر جهان اتفاق میافتد (تقریبا هشتاد میلیون بارداری در سال) ناخواسته بوده و تعداد قابل توجهی از این بارداری های در کشورهایی اتفاق میافتند که روش های پیشگیری از بارداری را ارائه میکنند. این مطالعه با هدف تعریف وضعیت موجود کاربرد خدمات تنظیم خانواده به مرحله اجرا درآمده است.
روش بررسی
این مطالعه توصیفی مقطعی در منطقه شمال غرب تبریز با جمعیت 230000 نفر به منظور الگوسازی شبکه جامع بهداشت و درمان در سال 1379 به اجرا درآمده است. 771 زن در سن باروری با روش نمونه برداری تصادفی سیستماتیک انتخاب و اطلاعات مورد نیاز درباره نحوه استفاده از خدمات تنظیم خانواده از طریق مصاحبه و تکمیل پرسشنامه به دست آمده است.
یافته ها
83.17% واجدین شرایط از روش های پیشگیری استفاده نموده و روش طبیعی (25.75%) و فرآورده های هورمونی خوراکی (24.09%) به ترتیب بیشترین استفاده کننده را دارند. 16.19% زنان سابقه بارداری ناخواسته را در گذشته گزارش کرده اند. 50.58% افراد استفاده کننده از وسایل پیشگیری تحت پوشش مراکز بهداشتی درمانی دولتی میباشند.
نتیجه گیری
علیرغم موفقیتهای حاصل از کنترل رشد جمعیت، بایستی با تجزیه و تحلیل علل شکست این خدمات در تحقق اهداف برنامه های تنظیم خانواده، کیفیت و کارآیی آن را در نظام ارائه خدمات بهداشتی ارتقا بخشید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
64
لینک کوتاه:
magiran.com/p138823 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!