بررسی و تحلیل محتوای برنامه های ورزشی سیمای جمهوری اسلامی ایران

پیام:
چکیده:
برنامه های ورزشی بیش از یک پنجم کل برنامه های تلویزیونی جهان را تشکیل می دهند و پربیننده ترین و مستمرترین برنامه های تلویزیونی، تولید و پخش برنامه های ورزشی و گزارش مسابقات بزرگ ورزشی هستند. در کشورهای مختلف دنیا، معمولا رسانه های جمعی توسط بخش خصوصی اداره می شوند اما در جمهوری اسلامی ایران، رسانه های جمعی و به ویژه تلویزیون کاملا دولتی بوده و سیاست های کلی آن توسط حاکمیت تعیین می شود. هدف از این تحقیق، تحلیل محتوای برنامه های ورزشی تلویزیون که یک نهاد حکومتی می باشد، از نظر میزان توجه و مدت زمان پخش و مقایسه آنها بر اساس مقوله های ورزش همگانی، ورزش قهرمانی، ورزش حرفه ای، ورزش پایه، ورزش بانوان، ورزش باستانی، آموزش ورزشی، علوم و تحقیقات ورزشی، ورزش فوتبال و برنامه های غیرمرتبط (موسیقی، خواندن نامه های بینندگان و غیره) بود.
به همین منظور، برنامه های ورزشی پنج شبکه تلویزیونی 1، 2، 3، 5 و 6 در طی 4 هفته با استفاده از روش تحلیل محتوای کمی و تکنیک مشاهده مستقیم بررسی شد. به منظور تقویت این تکنیک، برنامه های ورزشی توسط Mp3 Player ضبط گردید. مقوله های از پیش تعیین شده در23 برنامه ورزشی مثل ورزش و مردم، دیدار در وقت اضافه، ورزش2، صبح آمد، رخصت، نود، دایره طلایی، ورزش از نگاه 5، ورزش ما و... مشاهده شد و بر اساس مدت زمان پخش با استفاده از نرم افزار SPSS و از طریق محاسبه میانگین ها و درصدگیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
نتایج حاکی از آن است که به طور کلی برنامه های ورزشی سیما در مقوله های تعیین شده از نظر میزان توجه و مدت زمان پخش با یکدیگر متناسب نیستند. بنابراین، محقق پیشنهاد می کند، بازنگری در میزان پخش انواع برنامه های ورزشی و تناسب آنها با یکدیگر با اولویت ورزش پایه و ورزش همگانی به عنوان زیرساخت ورزش قهرمانی و سلامتی عمومی لازم و ضروری است.
زبان:
فارسی
صفحات:
81 تا 92
لینک کوتاه:
magiran.com/p1404694 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!