توصیف عملکرد ورزشکاران ایران در بازی های پارالمپیک در مقایسه با رقبای آسیایی

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
بازی های المپیک و پارالمپیک به مثابه بزرگ ترین رویداد ورزشی جهان، از جایگاه بالایی نزد دولت ها برخوردار هستند. هدف از انجام این پژوهش، مقایسه عملکرد ورزشکاران ایران در مقایسه با رقبای آسیایی در بازی های پارالمپیک می باشد.
روش شناسی: روش پژوهش توصیفی و از نوع مطالعات گذشته نگر می باشد. جامعه آماری، هفت دوره بازی های پارالمپیک (1988- 2012) بودکه ایران در آنها حضور داشته است و نمونه پژوهش برابر با جامعه آماری است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی (شکل، جداول) و آمار استنباطی (کلموگراف اسمیرنوف، ضریب همبستگی اسپیرمن و آزمون کروسکال والیس) استفاده شده است.
یافته ها
نتایج تحقیق نشان داد که، بهترین میانگین رتبه کسب مدال مربوط به کشور چین (58/69) است و کاروان پارالمپیک ایران از این لحاظ در رتبه چهارم (29/41) قرار دارد. بین تعداد ورزشکاران زن و مرد اعزامی به بازی ها و تعداد مدال کسب شده ارتباط معناداری وجود داشت. همچنین، عملکرد کاروان های پارالمپیک ایران در هفت دوره برگزاری بازی های پارالمپیک، فاقد ثبات و با جهش های بالا و پائین همراه بوده است.
بحث و نتیجه گیری
نتیجه گیری می شود که عملکرد کاروان های پارالمپیک ایران در این رقابت ها، تقریبا مطلوب بوده است که البته مسئولان مربوطه باید نگاه ویژه ای به ورزش معلولان داشته باشند و سعی در توسعه رشته های ورزشی پارالمپیکی در کشورمان داشته باشند و همچنین با اعزام تعداد بیشتر ورزشکار در قالب رشته های ورزشی متعدد، عملکرد خود را در بازی های پارالمپیک بهبود ببخشند.
زبان:
فارسی
صفحات:
149 تا 158
لینک کوتاه:
magiran.com/p1406941 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!