فراوانی ژن های تولیدکننده شیگاتوکسین در جدایه های اشریشیا کلی از بیماران مبتلا به عفونت های مجرای ادراری در خرم آباد

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
شیگاتوکسین ها (وروتوکسین) یکی از توکسین های باکتریایی مهم می باشد که توسط باکتری اشریشیا کلی (O157:H7 و nonO157:H7) تولید شده و مسئول ایجاد بیماری های مختلف در انسان و دام می باشد. سندرم اورمی همولیتیک (HUS) ناشی از این توکسین ها، یکی از بیماری های قابل توجه در انسان است که در هر دو جنس ایجاد می شود که می تواند باعث عوارض کلیوی شدید، نیاز به پیوند کلیه و حتی مرگ شود. بدلیل اینکه اطلاعات جامعی از فراوانی ژنهای مذکور در ایران و استان لرستان در دسترس نیست، هدف این تحقیق تلاش در جهت شناسایی ژن های مذکور در نمونه های ادراری شهر خرم آباد است.
مواد و روش ها
این مطالعه بصورت تصادفی بر روی 146 بیماری که با علائم عفونت مجرای ادراری در سال های 1390- 1389 به آزمایشگاه های تشخیص طبی شهر خرم آباد مراجعه کرده بودند، انجام شد. ابتدا جدایه ها با استفاده از محیطهای افتراقی، اختصاصی و انجام تست های بیوشیمیایی استاندارد (ایندول، MRVP، سیترات، تولید، SH2) شناسایی و تعیین هویت گردیدند. سپس از روش Multiplex PCR جهت ردیابی ژن های Stx1 و Stx2 که به ترتیب قطعات 302 و 516 جفت بازی تولید می کنند، بهره گرفته شد.
یافته ها
از تعداد 146 نمونه بررسی شده تعداد 117 نمونه (13/ 80%) مربوط به زنان و تعداد 29 نمونه (86/ 19) مربوط به مردان بود که هیچکدام آنها واجد ژن های Stx1 و Stx2 نبود.
نتیجه گیری
سروتیپ های اشریشیا کلی مولد شیگاتوکسین، عامل عفونت مجرای ادراری در خرم آباد نیست، وجود فراوانی این ژن ها در ایران، شیوع آنها در نمونه-های ادراری پایین است، اما باتوجه عوارض شدید شیگاتوکسین ها، بررسی مکرر نمونه های ادراری بیماران متبلا به عفونت های مجرای ادراری در نقاط مختلف کشور با اهمیت تلقی می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
50
لینک کوتاه:
magiran.com/p1421941 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!