بررسی الگوی پیچان رودی رودخانه ها با استفاده از شاخص های لئوپولد و کورنایس (مطالعه موردی: رودخانه ی بابل رود و سجاد رود)

پیام:
چکیده:
بخش عمده ای از شهر ها و روستاها در امتداد رودخانه ها و به ویژه در روی پادگانه های رودخانه ای استقرار یافته اند. این زمین ها تحت ثیر دینامیک رودخانه و تغییرات دبی، همواره در معرض خطراتی از جمله سیلاب و ناپایداری بستر در نتیجه ی حرکات پیچان رودی هستند. لذا بررسی الگوی پیچان رودی رودخانه ها به منظور جلوگیری از خطرات احتمالی امری ضروری است. در این پژوهش محدوده مورد بررسی، رودخانه ی بابل رود و سجادرود واقع در جلگه ی ساحلی مازندران در نظر گرفته شد. به منظور تعیین الگوی این رودخانه ها از ضریب خمیدگی (به روش لئوپولد) و نیز زاویه ی مرکزی (به روش کورنایس)، به عنوان ابزار غیر فیزیکی و از نقشه های توپوگرافی و عکس های هوایی به عنوان ابزار فیزیکی تحقیق استفاده شد. در نهایت نتایج تحقیق نشان داد که میانگین ضریب خمیدگی در محدوده ی مورد مطالعه برابر46/ 2 می باشد این رقم بیانگر بالا بودن نسبت پیچ و خم دار بودن رودخانه است همچنین نشان دهنده این است که سرعت تکامل پیچان رودها از نظر زمانی و مکانی یکسان نیست. از طرفی با توجه به نتیجه ی به دست آمده از شاخص ضریب خمیدگی، 76/ 71 درصد از قوس های این رودخانه در زمره ی الگوی پیچان رودی تکامل یافته قرار می گیرند. ضرایب به دست آمده از طریق این مدل ها، ضرورت تثبیت میان مدت و کوتاه مدت بستر را از طریق روش های مدیریتی و مهندسی سازه ایجاب می کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
152 تا 161
لینک کوتاه:
magiran.com/p1423500 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!