بررسی اثر زاویه سر مته بر افزایش دما حین سوراخکاری استخوان فک به کمک روش اجزای محدود

پیام:
چکیده:
مقدمه

افزایش بیش از حد دما حین سوراخکاری استخوان فک جهت کاشت ایمپلنت های دندانی منجر به آسیب رساندن به بافت استخوان اطراف می گردد. از جمله عوامل اثرگذار بر این افزایش دما می توان به پارامترهای هندسی مته های جراحی اشاره نمود که زاویه سرمته یکی از آن ها می باشد. هدف از انجام این پژوهش تعیین زاویه مناسب سرمته بر مبنای ایجاد کمترین افزایش دما جهت انجام سوراخکاری استخوان فک حین عمل کاشت ایمپلنت های دندانی بود.

مواد و روش ها

در این پژوهش از نرم افزار تحلیل اجزای محدود DEFORM-3D Ver 6/1 جهت سوراخکاری استخوان کورتیکال فک پایین استفاده گردید. برای این کار سه مته با زوایای مختلف سرمته70، 90 و 118 درجه در این نرم افزار طراحی شدند. مدل سازی سه بعدی فک پایین نیز با استفاده از تصاویر سی.تی.اسکن و به وسیله نرم افزار MIMICS 10/01 انجام شد. جهت قرارگیری مته روی مدل فک یک دندان از بخش انتهایی مدل توسط نرم افزار CATIA V5R19 برداشته شد. در نهایت مدل فک مورد نظر جهت انجام تحلیل فرایند سوراخکاری با فرمت STL وارد نرم افزار DEFORM-3D Ver 6/1 گردید.

یافته ها

در پایان این شبیه سازی ها نمودارهای بیشترین دمای تولید شده در بافت استخوان فک حین سوراخکاری آن و همچنین میانگین دماها به دست آمد. مشاهدات نشان داد که مته با زاویه نوک 70 درجه با میانگین دمایی معادل 4/75 درجه سانتیگراد کمترین میزان افزایش دما را در بافت استخوان مجاور خود به نسبت زوایای 90 و 118 درجه با میانگین های دمایی به ترتیب معادل با 1/ 81 و 4/ 93 درجه سانتیگراد پدید آورده بود.

نتیجه گیری

از نتایج این تحقیق مشخص شدکه سرمته با زاویه 70 درجه برای انجام عمل سوارخکاری استخوان فک از نظر کمترین میزان افزایش دما، جهت کاشت ایمپلنت های دندانی، نسبت به زوایای بیشتر سرمته مناسب تر است.

زبان:
فارسی
صفحات:
284 تا 293
لینک کوتاه:
magiran.com/p1423950 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!