مقایسه دو روش بی حسی نخاعی مدین و پارامدین جهت عمل جراحی سزارین

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
بی حسی نخاعی یکی از شای عترین تکنی کهای بی حسی برای عمل سزارین است و معمولا با دو روش مدین و پارامدین انجام می شود که روش مدین شای عتر است. هدف این مطالعه مقایسه متغیی رهای کلی دو روش بی حسی داخل نخاعی حین عمل جراحی سزارین الکتیو بود.
مواد و روش ها
این کارآزمایی بالینی دو سو کور بر روی 150 زن باردار 15 - 45 ساله انجام شد. بیماران به صورت تصادفی به گروه بی حسی نخاعی با روش مدین یا پارامدین وارد شدند. علائم حیاتی قبل و بعد از بی حسی ثبت گردید. فراوانی برادیکاردی و افت فشا رخون، بروز تهوع و استفراغ، میزان مصرف افدرین و آتروپین، سطح بی حسی، سردرد پس از پارگی دورا و مدت زمان ریکاوری ثبت و بررسی شد.
یافته ها
دو گروه از نظر سن، وزن و ایندکس توده بدن مشابه بودند. سایر متغیرهای دو گروه تفاوت معن یداری نداشتند) 05 / p<0 (. با وجود اینکه در گروه پارامدین سطح بی حسی بالاتری نسبت به گروه مدین) 002 / P=0 (ثبت شد ولی به طور غیر مترقب های میزان تهوع و استفراغ در بیماران گروه مدین بیشتر از گروه پارامدین) 007 / P=0 (بود که این اختلا فها معن یدار بودند.
نتیجه گیری
از نظر متغیرهای مختلف دو روش شباهت زیادی داشتند. اما به دلیل کمتر بودن تهوع و استفراغ و سطح بی حسی بالاتر، روش پارامدین روشی مطلوب برای بی حسی نخاعی جهت عمل جراحی سزارین م یباشد که خصوصا در موارد وضعیت آناتومی مشکل این روش سهولت بیشتری را تآمین می نماید.
زبان:
فارسی
صفحات:
9 تا 20
لینک کوتاه:
magiran.com/p1448112 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!