نتایج سه روش مختلف بستن پوست در ترمیم برش ها

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
مطالعات گوناگون تاثیر انتخاب نوع تکنیک ترمیم را در نتیجه درمان اثبات کرده اند. کارآزمایی های بالینی اندکی نتایج عملکردی و زیبایی مرتبط با تکنیک های مختلف بستن برش را بررسی کرده اند. با عنایت به اینکه نحوه ترمیم زخم ها و پارگی ها در سیر بهبودی تاثیر دارند و انتخاب بهترین روش توسط پزشک در اولویت می باشد، هدف از این مطالعه، مقایسه سه روش مختلف ترمیم با بخیه می باشد.
مواد و روش ها
طی یک مطالعه توصیفی-تحلیلی، تعداد 60 بیمار با پارگی رباط صلیبی قدام زانو مورد بررسی قرار گرفتند. در پایان عمل بعد از ترمیم نسج زیر جلدی، برش پوستی به سه بخش مساوی تقسیم شد و هر بخش به طور اتفاقی با یکی از روش های ترمیم ساده، Vertical mattres و روش Semisubcuticular تحت بخیه قرار گرفتند. برای بررسی نتایج زیبایی از روش Visual Analogue Scale استفاده شد. در طول مدت مطالعه زخم ها از نظر التهاب، عفونت یا خروج ترشحات بررسی شدند.
یافته ها
در روش بخیه semisubcuticular مقادیر 67 /0=k با p<0.001 بین مشاهده گر سوم و دوم، 35/ 0=k بین مشاهده گر اول و دوم و 22/ 0=k بین مشاهده گر اول و سوم محاسبه گردید. برای روش بخیه ساده مقادیر 61/ 0=k بین مشاهده گر دوم و سوم و بین مشاهده گر اول با دوم و اول با سوم به ترتیب کاپا برابر 19/ 0 و 17/ 0 بود. بیشترین مقدار کاپای محاسبه شده برای vertical mattress بین مشاهده گر دوم و سوم با 54/ 0=k بود. جراحی های صورت گرفته عاری از عفونت و جدا شدگی بودند.
نتیجه گیری
مشاهده می شود که استفاده از روش بخیه semisubcuticular نتایج زیبایی بهتری را در مقایسه با دو روش دیگر حاصل کرده است. لذا استفاده از این روش ترمیم می تواند میزان رضایت بیماران را از نتایج عمل افزایش دهد. البته تایید کامل این موضوع نیاز به مطالعات بیشتر دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
60
لینک کوتاه:
magiran.com/p1450970 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!