موانع حمایت مالی از ورزش در شرکت های شهر صنعتی کاوه

نویسنده:
پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
علیرغم تاکید دولت مبنی بر خصوصی سازی و درآمدزایی طبق اصل 44 قانون اساسی و برنامه چهارم توسعه و اهمیت حمایت مالی به عنوان یکی از درآمدهای غیرمستقیم سازمان های ورزشی، صنعت ورزش کشورمان هنوز نتوانسته است از حمایت مالی بهره کافی ببرد. از این رو تحقیق حاضر به دنبال بررسی موانع حمایت مالی از ورزش ایران بود.
روش شناسی: تحقیق حاضر توصیفی- تحلیلی و از انواع تحقیقات کاربردی بود که در آن از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد که در آن کلیه موانع حمایت مالی در 4 گروه موانع مدیریتی- حقوقی، اقتصادی، رسانه ای- تبلیغاتی و فرهنگی- اجتماعی قرار گرفت و بر اساس مقیاس 5 ارزشی لیکرت امتیاز بندی شد.روایی صوری پرسشنامه(با استفاده از نظر متخصصان) و روایی سازه (به وسیله تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی) و پایایی (با استفاده از آلفای کرونباخ 83/0) مورد تایید قرار گرفت. جامعه آماری شامل مدیران شرکت های شهر صنعتی کاوه بود(104 نفر)، که با توجه به محدود بودن جامعه آماری، همه آنها مورد بررسی قرار گرفتند برابری نمونه و جامعه آماری د. برای اولویت بندی عوامل از تحلیل عامل اکتشافی، روش تحلیل مولفه اصلی و آزمون فریدمن استفاده شد.
یافته ها
نتایج تحقیق نشان داد از میان 4 گروه موانع حمایت مالی از ورزش، عامل رسانه ای- تبلیغاتی 22/71 درصد واریانس از موانع حمایت مالی از ورزش را تبیین می نماید و موانع حمایت مالی از ورزش به ترتیب اولویت عبارت بود از موانع رسانه ای/ اطلاعاتی-تبلیغاتی(با بار عاملی915/0)؛ مدیریتی- قانونی(با بار عاملی853/0)، اقتصادی(با بار عاملی845/0) و اجتماعی- فرهنگی(با بار عاملی755/0).
بحث و نتیجه گیری
موانع بررسی شده را می توان به دو دسته عوامل محیطی خارجی و عوامل محیطی داخلی تقسیم کرد. عوامل محیطی خارجی در این تحقیق موانع اقتصادی و رسانه ای- تبلیغاتی بود که خارج از محیط صنعت ورزش قرار دارند، بنابراین برطرف کردن چنین موانعی نیازمند بازتعریف و تغییراتی در برنامه ریزی های راهبردی و عملیاتی و انجام اصلاحات اقتصادی، مالی، حقوقی و قانونی در نهادهای کشور است و عوامل محیطی داخلی که مربوط به خود محیط ورزش می باشد و در این تحقیق شامل موانع اجتماعی- فرهنگی و مدیریتی- حقوقی بود که برطرف کردن آن نیازمند مدیریت موثر بازاریابی ورزشی، شناسایی راهکارهای ارتقاء آرم یا نشان باشگاه ها و لیگ حرفه ای و مدیریت و برنامه ریزی زمانی مناسب مسابقات می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
53 تا 64
لینک کوتاه:
magiran.com/p1487463 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!