دانشگاه پهلوی شیراز در آستانه انقلاب اسلامی

چکیده:

دانشجویان، از اقشار آگاه هر جامعه هستند. ویژگی آرمان خواهی، و منتقد بودن، از صفات ممتاز دانشجویان است که آنان را از سایر گروه ها و اقشار اجتماعی متمایز میکند.
نقد وضعیت موجود و در پی وضعیت بهتر بودن، دو خصلتی است که قشر دانشجو را همواره در تلاش و تکاپو نگه میدارد و همواره او را با مسایل مختلف اجتماعی درگیر میکند.
دانشگاه های ایران در زمان انقلاب اسلامی، هریک صحنه مبارزات، اعتراضات، مقاومت و فعالیتهای دانشجویان برای سرنگونی رژیم پهلوی بودند و به جرات می توان گفت که آن روزها هریک از دانشکده ها در تک تک دانشگاه های کشور یک ستاد فعال برای اقدامات انقلابی بود.
در دانشگاه پهلوی شیراز نیز دانشجویان بی آن که اعتنایی به نام یا ساخت ویژه و اهداف مشخص رژیم از این نهاد علمی کنند، مشتاقانه و پرشور گام در راه انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) نهادند و صفحه ای از تاریخ را به شرح مبارزات و جان فشانی های خود در راه اسلام و اهداف والای انقلاب اسلامی ایران به رهبری مراد و مرجع محبوب ملت خویش آراستند.
این مقاله درصدد است تا ضمن توضیح مختصری از اهداف تاسیس و چگونگی رشد دانشگاه پهلوی به نقش دانشجویان آن دانشگاه در آستانه انقلاب اسلامی و سال پایانی عمر رژیم پهلوی بپردازد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
105
لینک کوتاه:
magiran.com/p1513139 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!