تاثیر تمرین استقامتی پیش از بارداری و فعالیت ورزشی اختیاری در هنگام بارداری در موش های مادر C57BL/6 بر نیم رخ لیپیدی فرزندان بالغ

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
هدف مطالعه حاضر، تعیین تاثیر تمرین استقامتی پیش از بارداری و فعالیت ورزشی در هنگام بارداری در موش های مادر بر نیم رخ لیپیدی فرزندان بالغ بود.
مواد و روش ها
بدین منظور، 24 سر موش ماده C57BL/6 به طور تصادفی به چهارگروه تمرین استقامتی پیش از بارداری و فعالیت ورزشی اختیاری در هنگام بارداری (TE) (02/1±3/20 گرم)، تمرین استقامتی پیش از بارداری و بدون فعالیت ورزشی اختیاری در هنگام بارداری (TC) (4/0±58/21 گرم)، بدون تمرین استقامتی پیش از بارداری و با فعالیت ورزشی اختیاری در هنگام بارداری (CE) (23/0±02/21 گرم) و بدون تمرین استقامتی پیش از بارداری و فعالیت ورزشی اختیاری در هنگام بارداری (CC) (45/0±23/19 گرم) تقسیم شدند. تمرین استقامتی پیش از بارداری به مدت 4 هفته و 5 روز با شدت متوسط در موش های گروه تمرین اجرا شد. نمونه گیری خون از توله موش های بالغ (8 هفته) به منظور ارزیابی سطح سرمی گلوکز ناشتا و نیم رخ لیپیدی انجام شد. داده ها به کمک آزمون تحلیل واریانس دوطرفه و آزمون تعقیبی توکی تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
اثر تعاملی گروه×جنس و اثر اصلی گروه در سطح ناشتای سرمی گلوکز تفاوت معنی داری را نشان داد(001/0>p) و در توله موش های نر گروه مادری TE و TC از کاهش معنی داری برخوردار بود. اثر اصلی جنس در سطح سرمی LDL تفاوت معنی داری را نشان داد(001/0>p) و در توله موش های نر گروه های مادری TE و TC در مقایسه با توله موش های ماده کاهش معنی داری داشت.
نتیجه گیری
بهبود آمادگی بدنی مادر از طریق تمرین استقامتی پیش از بارداری و حفظ نسبی آن به واسطه فعالیت ورزشی در دوران بارداری می تواند اثرات مثبتی بر نیم رخ لیپیدی فرزندان، به ویژه جنس نر، داشته باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
68 تا 79
لینک کوتاه:
magiran.com/p1522854 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!