نقد و بررسی شاخص مضامین آیات و سور در تاریخ گذاری با تاکید بر تحقیقات بلاشر

پیام:
چکیده:

از جمله دانش های علوم قرآنی که در قرون اخیر مورد توجه خاورشناسان از جمله بلاشر قرار گرفته، دانش تاریخ گذاری (chronology) و تعیین زمان نزول سور می باشد. مستشرقان در این زمینه روش های متفاوتی را ارایه نموده اند؛ یکی از معروف ترین روش ها، روش طبقه بندی چهار دوره ای سور می باشد که براساس سه دوره ی مکی و یک دوره ی مدنی ابتنا می شود. رژیس بلاشر (Regis Blachere) آخرین خاورشناسی است که در دوره ی معاصر به چنین طبقه بندی گرایش یافته است. از همین رو، نقد و بررسی دستاوردهای وی می تواند از ارزش علمی بیش تری برخوردار باشد.
این مستشرق فرانسوی پیرو سایر خاورشناسان، با تصور اینکه قرآن یک کتاب ادبی و اثر خود پیامبر است، سعی نموده تا با استفاده از شاخص های سبک شناسی نظیر مضمون آیات و سور، دوره نزول هر سوره را مشخص نماید؛ بدین معنا که سور هر طبقه مشتمل بر موضوعات خاصی می باشد. بنابراین با مشخص نمودن محدوده ی موضوعات، می توان دوره ی نزول هر سوره را تعیین نمود.
در نهایت با بررسی مشخص می شود که تاریخ گذاری به کمک هر مضمونی امکان پذیر نیست و تنها مضامینی که به وقایع تاریخ دار اشاره دارند، در تاریخ گذاری اعتبار دارند. این مقاله بر آن است تا تاریخ گذاری بلاشر را بر اساس شاخص نوع مضامین به تفصیل مورد نقد و بررسی قرار دهد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
133
لینک کوتاه:
magiran.com/p1533030 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!