بررسی رابطه پرخاشگری آشکار و ارتباطی با سازگاری عاطفی - اجتماعی دانش آموزان دختر و پسر دوره ابتدایی

چکیده:
هدف از این پژوهش بررسی پرخاشگری (ارتباطی) و رابطه آن با سازگاری عاطفی اجتماعی دانش آموزان بود. بدین منظور243 دانش آموز دختر و پسر (121 پسر و 122دختر) سال چهارم ابتدایی دبستانهای دولتی شهر شیراز مورد بررسی قرار گرفتند. برای سنجش سازگاری عاطفی اجتماعی آزمودنی هااز دو مقیاس مربوط به معلم و دانش آموزاستفاده شد. هر یک از این دو مقیاس دارای چهار زیرمقیاس، پرخاشگری ارتباطی، پرخاشگری آشکار، رفتار جامعه پسند و احساس افسردگی بود. علاوه بر این مقیاس مربوط به همسالان دو گویه برای جامعه سنجی مثبت ومنفی و مقیاس مربوط به معلم یک گویه برای ارزیابی میزان محبوبیت دانش آموزان داشت. به منظور تعیین ساختار عاملی این دو ابزار، ازروش تحلیل عامل استفاده گردید و نتایج حاصل نشان داد در مقیاس همسالان هر 4 عامل پیش بینی شده از هم تفکیک شدند، اما در ابزار مربوط به معلم دو رفتار پرخاشگری آشکار وارتباطی از هم قابل تشخیص نبودند و فقط سه عامل از هم تفکیک شدند.برای تعیین پایایی این دو مقیاس از روش آلفای کرونباخ استفاده شد. نتایج نشانه پایایی مطلوب و قابل قبول هر دو ابزار بود. نتایج تحقیق به قرار زیر بود:1 بین پرخاشگری آشکار و ارتباطی و سازگاری عاطفی اجتماعی دانش آموزان رابطه معنی دار وجود دارد.
2 پرخاشگری آشکار پسران به طور معنی دار بیشتر از دختران و پرخاشگری ارتباطی دختران به طور معنی دار بیشتر از پسران است. 3 بین ارزیابی معلمان و دانش آموزان از پرخاشگری، آشکار و ارتباطی همبستگی معنی دار وجود دارد.
زبان:
انگلیسی
در صفحه:
113
لینک کوتاه:
magiran.com/p155990 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!