مروری بر ادهزیو رزین های با اثر ضد باکتری

چکیده:
مقدمه
هدف از این مطالعه، مرور مواد ضد باکتری وارد شده به ادهزیوها بود. در این راستا سیستم های باندینگ مورد مقایسه قرار گرفته و تاثیر نوردهی بر خاصیت ضد باکتری ادهزیو ارزیابی گردید.
شرح مقاله: امروزه کامپوزیت رزین ها از مواد اصلی در ترمیم حفرات قدامی و خلفی بشمار می روند. پیشرفت های حاصله در تولید پلیمرها و فیلرها، خواص کامپوزیت ها را بهبود بخشیده، با این وجود یک معضل مهم، تمایل بیشتر به تجمع پلاک در مجاورت آن ها است. از آن جا که کامپوزیت از طریق باندینگ به دندان متصل می شود، اخیرا اثر ضدباکتری ادهزیوها مورد توجه قرار گرفته است. یکی از پیشرفت های نوین در فرمولاسیون ادهزیوها، ورود اجزای شیمیایی به منظورالقای فعالیت ضد باکتری بوده است.این مقاله، مطالعات جدید دراین زمینه را مرور نمود تا به این سوال پاسخ دهد: آیا فعالیت ضد باکتری ادهزیوها به لحاظ بالینی حایز اهمیت است؟ جستجو در پایگاه Pubmed و Google scholar با کلید واژه های «Antibacterial adhesives»،«Methacryloyloxydodecylpyridinium bromide (MDPB) + Adhesives»، «Epigallocatechin-3-gallate (EGCG) +Adhesives»، «Fluoride + Adhesives» و «Quarterly amoniums + Adhesives» از 2005 تا کنون انجام شد.
نتیجه گیری
برخی مطالعات بیان داشته اند که سیستم های ادهزیو خواص ضد باکتری چشمگیری از خود نشان می دهند و این اثر را به حضور مولکول MDPB نسبت داده اند، اما برخی دیگرمعتقدند این اثر اندک و موقتی می باشد.هیچ ادهزیوی کاملا قادر به جلوگیری از نانولیکیج در حدفاصل (اینترفیس) رزین-دنتین نمی باشد. ادهزیوهای بدون فعال سازی نوری خواص ضد باکتری بهتری دارند، البته با نوردهی هنوز هم خواص مذکور تا حدی وجود دارد. به تازگی کاربرد موادی از قبیل EGCG،Dimethylaminododecyl methacrylate (DMADDM) و نانو ذرات نقره در ادهزیوهاپیشنهاد شده که در بررسی های آزمایشگاهی نتایج امیدبخشی داشته، ولی شبیه سازی دقیق شرایط دهانی صورت نگرفته است. در حال حاضر، ارزیابی قطعی ارتباط بالینی مقدور نبوده و نیاز به مطالعات گسترده تر بالینی می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
209 تا 220
لینک کوتاه:
magiran.com/p1575041 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!