بررسی فراوانی دندان های عقل نهفته و زاویه گیری آنها در فک تحتانی بر اساس رادیوگرافی پانورامیک در بیماران مراجعه کننده به بخش رادیولوژی دانشکده دندان پزشکی اصفهان در سال 9293

چکیده:
مقدمه
نهفتگی دندان های مولر سوم دایمی شایع است. به علت آسیب های احتمالی نهفتگی و اثر الگوی نهفتگی بر شیوه ی درمان بررسی این الگو دارای اهمیت است. هدف از این از تحقیق تعیین فراوانی دندان های عقل نهفته به تفکیک زاویه قرار گیری آنها بر اساس رادیوگرافی پانورامیک در بیماران مراجعه کننده به بخش رادیولوژی دانشکده دندان پزشکی اصفهان بود.
مواد و روش ها
این تحقیق توصیفی و گذشته نگر، بر روی 1000 تصویر پانورامیک موجود در بخش رادیولوژی دانشکده دندان پزشکی اصفهان در سال های 1392 و 1393 انجام شد مشخصات بیماران شامل جنس، زاویه نهفتگی دندان نهفته، ثبت گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری spss نسخه 17و تست
یافته ها
بیشترین دندان عقل نهفته مربوط به زنان با 228 مورد (58/91%)، و مردان هم 159 مورد (41/08%) را از این میان دارا بودند که در مجموع 387 مورد دندان عقل نهفته به صورت نهفتگی یک طرفه یا دوطرفه یافت شد. بیشترین فراوانی زاویه قرارگیری مربوط به زاویه عمودی با 247 عدد (40/8%)، و کمترین فراوانی مربوط به زاویه بوکولینگوال با 22 عدد (3/62%)، بود و از این میان بیشترین دندان عقل نهفته فک تحتانی به صورت دوطرفه با 218 مورد (56/09%) بوده است. آزمون مجذور کای نشان داد که بین توزیع فراوانی وجود دندان عقل بین دو گروه سری دندانی کامل که هیچ دندان کشیده شده ای نداشتند و سری دندان های دایمی ناقص که یک دندان یا بیشتر کشیده شده داشتند تفاوت معنی دار وجود دارد (0/001>p value) همچنین توزیع فراوانی سری کامل و ناقص در دو جنس تفاوت معنی دار نشان نداد (0/953p value=).
نتیجه گیری
این مطالعه نشان داد کهشایع ترین زاویه قرارگیری دندان عقل نهفته در فک تحتانی از نوع عمودی و کمترین مربوط به زاویه قرارگیری بوکولینگوال است. بیشترین سمت قرارگیری دندان عقل نهفته مربوط به حالت دوطرفه بوده و فراوانی دندان عقل نهفته در زنان بیشتر از مردان بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
140 تا 148
لینک کوتاه:
magiran.com/p1575048 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!