سنجش رابطه بین توسعه اشتغال و ارتقای امنیت در مناطق آزاد تجاری- صنعتی(مورد مطالعه: منطقه آزاد تجاری صنعتی بندر انزلی)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
کاهش فرصت های شغلی در مناطق ساحلی، محدویت منابع درآمدی پایدار و قانونی، تغییرات فصلی درآمدها، به همراه وقوع انواع جرایم، قاچاق کالا، و گسترش انواع ناهنجاری های اقتصادی در این مناطق از مسایل توسعه مناطق مرزی است. در این راستا، مناطق آزاد تجاری میتوانند نقش مهمی در افزایش صادرات، توسعه اشتغال و جذب سرمایه گذاری های داخلی و خارجی ایفا نمایند. این پژوهش، با طرح این پرسش که در مناطق آزاد تجاری- صنعتی چه رابطه ای بین توسعه اشتغال (فرصتهای جدید شغلی) با ارتقای امنیت و کاهش قاچاق وجود دارد در پی آن است تا رابطه اشتغال را با ارتقای امنیت و کاهش قاچاق منطقه مورد ارزیابی قرار دهد.
روش
در این پژوهش، نوع تحقیق از لحاظ ماهیت و روش، از نوع همبستگی و روش انجام آن پیمایشی است. متغیرهای اصلی این تحقیق شامل متغیر مستقل (توسعه اشتغال) و متغیرهای وابسته (ارتقای امنیت و کاهش قاچاق) می باشند. جامعه آماری پژوهش شهروندان بالای 19 سال شهر بندر انزلی میباشند که با استفاده از فرمول کوکران 321 نفر از این افراد به شیوه نمونه گیری احتمالی ساده انتخاب شدند. روایی پرسش نامه از طریق اخذ نظر متخصصان امر و برای تعیین پایایی آن نیز، پرسش نامه ها بین 22 نفر از نمونه ها به صورت تصادفی توزیع و جمع آوری گردید و با استفاده از نرم افزار SPSS ضریب آلفای کرونباخ آن 87/0 محاسبه گردیده است.
یافته ها
به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات بدست آمده، برای تعیین میزان رابطه معنی داری بین متغیرها، از آزمون آماری اسپیرمن در قالب جداول دو بعدی استفاده شده است. یافته های تحقیق نشان می دهد که رابطه معنی داری بین کسب فرصتهای جدید شغلی (توسعه خدمات خرده فروشی، توسعه خدمات عمده فروشی، توسعه مناطق توریستی و...) با ارتقای امنیت و همچنین با کاهش قاچاق در سطح منطقه وجود دارد.
نتیجه گیری
نتایج تحقیق تاکید بر آن دارد که ضمن حیاتی بودن تاسیس منطقه آزاد و آثار مثبت اقتصادی و رفاهی آن، خوشبختانه منطقه آزاد بندر انزلی به دلیل فراهم بودن بسترهای لازم، توانسته است در زمینه ارتقای امنیت و کاهش قاچاق در سطح منطقه ای و ملی و حتی بین المللی نقشی اساسی ایفا نماید.
زبان:
فارسی
صفحات:
73 تا 96
لینک کوتاه:
magiran.com/p1604799 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!