اثرات حفاظتی عصاره هیدرو الکلی زولنگ(Eryngium caucasicum Trautv) بر سمیت کبدی ناشی از تری سیکلازول در موش آزمایشگاهی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
گیاه زولنگ به واسطه ی وجود ترکیبات فنلی و فلاونوئیدی، دارای خواص آنتی اکسیدانی می باشد. از این رو، این مطالعه به منظور بررسی اثر حفاظتی عصاره زولنگ بر سمیت ناشی از سم تری سیکلازول در کبد موش آزمایشگاهی انجام شد.
مواد و روش ها
در این مطالعه آزمایشگاهی، 42 سر موش آزمایشگاهی به 6 گروه مساوی کنترل، شم، تری سیکلازول و سه گروه آزمایشی تقسیم شدند. موش های گروه تری سیکلازول، سم را با دوز 50 میلی گرم بر کیلوگرم به صورت درون صفاقی و گروه های آزمایشی 2 تا 4 عصاره زولنگ را به ترتیب با دوزهای 100، 200 و 400 میلی گرم بر کیلوگرم (دو بار در هفته به مدت 4 هفته) به صورت گاواژ دریافت نمودند. گروه شم آب مقطر دریافت نمود. در پایان دوره، میزان آنزیم های ALT، AST و ALP و غلظت های آلبومین و بیلی روبین کل اندازه گیری شد. هم چنین، میزان کل ترکیبات فنلی و فلاونوئیدی در عصاره زولنگ اندازه گیری گردید. داده ها با استفاده از آنالیز واریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
تری سیکلازول میزان آمینوترانسفرازها، آلکالین فسفاتاز و بیلی روبین کل را افزایش داده و میزان آلبومین را کاهش داد (05/0p<). اما تیمار با عصاره زولنگ باعث کاهش آنزیم های کبدی و بیلی روبین و افزایش آلبومین گردید(05/0p<). میزان کل ترکیبات فنلی و فلاونوئیدی به ترتیب 16/91 میلی گرم گالیک اسید در گرم عصاره و 48/84 میلی گرم کوئرستین در گرم عصاره اندازه گیری شد.
نتیجه گیری
نتایج نشان داد که عصاره زولنگ به دلیل داشتن ترکیبات فنلی بالا دارای اثرات حفاظتی بر کبد در برابر سمیت ناشی از تری سیکلازول می باشد
زبان:
فارسی
صفحات:
67 تا 78
لینک کوتاه:
magiran.com/p1607720 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!