تاثیر اندازه سطح روشنه های تاج پوشش بر استقرار و زنده مانی زادآوری طبیعی جنگل(مطالعه موردی: پارسل 18 طرح جنگلداری سری جمند)

چکیده:
زمینه و هدف
رفتار و واکنش های زیراشکوب ناشی از میزان بازشدن تاج پوشش است که شرایط نوری بطور شدیدی بعد از شکل گیری آن تغییر می کند.
روش بررسی
در این تحقیق پارسل 18 طرح جنگل داری سری جمند انتخاب شد. با پیمایش صد در صد و بررسی تمامی حفره های طبیعی تاج پوشش موجود در آن، تاثیر اندازه سطح این حفره ها بر زادآوری طبیعی درختان جنگلی مطالعه شد و درختان مادری حاشیه حفره ها به تفکیک نوع گونه مورد بررسی قرار گرفتند. در این تحقیق حفره های تاج پوشش به 4 کلاسه اندازه سطح 200- 50 ، 400- 200 ، 600- 400 و 800- 600 متر مربع تقسیم شده و تجزیه و تحلیل بر روی آن ها صورت گرفت.
یافته ها
بر اساس نتایج بدست آمده میانگین طول قطرهای کوچک و بزرگ حفره ها در کلاسه اندازه سطح حفره های تاج پوشش در سطح 5% اختلاف معنی دار را نشان می دهد، بطوری که با افزایش کلاسه اندازه سطح میانگین طول قطرها افزایش می یابد و بالعکس. بیش ترین میزان نهال های خشک مشاهده شده، در میان زادآوری های استقرار یافته در درون میکروپلات های اندازه گیری شده در کلاسه اندازه سطح چهارم (کلاسه 8-6 آر) می باشد که اختلاف معنی داری را در سطح 5% نشان می دهد. بیش ترین فراوانی درخت ممرز در حاشیه حفره های کوچک تر از 2 آر وجود دارد و با افزایش کلاسه اندازه سطح از میانگین فراوانی درختان ممرز کاسته می شود. استقرار زادآوری و همچنین نوع گونه های زادآوری استقرار یافته، اختلاف معنی داری را در سطح 5% در کلاسه های مورد مطالعه نشان نداد.
نتیجه گیری
بطور کلی در این تحقیق افزایش اندازه سطح روشنه های تاج پوشش و در نتیجه افزایش تنش های نوری و دمایی بر نهال های استقرار یافته، موجب مرگ و میر نهال ها می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
191 تا 202
لینک کوتاه:
magiran.com/p1615792 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!