نگاهی به جغرافیای توریسم و جاذبه های گردشگری فرهنگی و صنایع دستی با بهره گیری از تکنیک های SWOT و TOPSIS در استان لرستان

پیام:
چکیده:
بسیاری از کشورها از صنایع دستی، به عنوان بخشی از توریسم فرهنگی، در کنار مکان های باستانی و میراث فرهنگی بهره می برند؛ زیرا برای جوامع، منابع درآمدی و فرصت های شغلی فراهم می کند صنایع دستی یکی از مظاهر هنری و فرهنگی محسوب می شوند و نظر به اینکه هر فرآورده ی دستی بازگوکننده خصوصیات تاریخی، اجتماعی و فرهنگی محل تولید خود می باشد، می تواند هم عامل مهمی در شناساندن فرهنگ و تمدن به حساب آید و هم آنکه موجبی برای جذب توریست و جهانگردان خارجی قلمداد گردد. در استان لرستان، به دلیل فراوانی منایع مواد اولیه ی ارزان، طولانی بودن پیشینه ی تولید صنایع دستی و تنوع رشته های صنایع دست ساز، صنایع دستی می تواند عاملی موثر جهت جذب گردشگران فرهنگی و زمینه ساز اشتغال و کسب درآمد برای مردم استان باشد. روش تحقیق شامل توصیفی _ تحلیلی و نوع آن کاربردی– توسعه ای است. برای جمع آوری اطلاعات، از دو روش اسنادی و میدانی (پرسشنامه و مصاحبه) بهره گرفته شده است. یافته های مقدماتی تحقیق با استفاده از تکنیکWOT مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت 12 نقطه قوت،13 نقطه ضعف،10 تهدید و 13 فرصت بررسی شد و 25 استراتژی متناسب و کاربردی ارایه گردید و در نهایت با بهره گیری از تکنیک TOPSIS نقاط قوت، نقاط ضعف، تهدیدات و فرصت ها با شاخص ها؛ نظر مسئولان، گردشگران و تولید کنندگان رتبه بندی شدند. نتایج تکنیک تاپسیس نشان می دهد که قوت های درونی، تاثیر بیشتری در مقایسه با سایر عوامل در توسعه صنایع دستی دارند. از اینرو، استراتژی های تهاجمی در اولویت قرار می گیرند. تحرک بخشی و انسجام بخشی به بازار صنایع دستی استان، دسته بندی و اولویت بندی محصولات و رشته های دارای مزیت صادراتی صنایع دستی و محصولات مکمل، تسهیلات اعطایی به صنعتگران صنایع دستی استان، توجه به حضور بازاریاب های مجرب و فعال در سطح استان و... از جمله راهکارها برای بهبود وضع موجود گردشگری فرهنگی (صنایع دستی) در محدوده مورد مطالعه می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
461
لینک کوتاه:
magiran.com/p1623383 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!