نقش مصرف مکمل پروبیوتیک درکاهش نفخ شکم بیماران سکته مغزی بستری در ICU

چکیده:
زمینه و هدف
نفخ، یکی از عوارض شایع در بیماران سکته مغزی می باشد که سبب هایپوکسی مغزی و افزایش فشار داخل جمجمه در این بیماران می شود. اکثر داروهای شیمیایی جهت کم کردن نفخ شکم دارای اثرات سوئی هستند. لذا این مطالعه با هدف بررسی تاثیر مکمل پروبیوتیک بر نفخ شکم بیماران سکته مغزی، انجام شد.
مواد و روش ها
مطالعه حاضر بر روی 65 نفر از بیماران سکته مغزی انجام گرفت. افراد به طور تصادفی به دو گروه کنترل(n=32 ) و مداخله (n=33) نفر، تقسیم و اندازه دورشکم آنان قبل از مطالعه اندازه گیری شد. به بیماران گروه مداخله، علاوه بر درمان روتین، به مدت یک هفته، هر12ساعت، مکمل پروبیوتیک ژری لاکت و به گروه کنترل تنها ملین تجویزی ( MOM = 15cc) توسط پزشک داده شد. در پایان اندازه ی دور شکم تمامی بیماران مجددا اندازه گیری شد. داده ها با استفاده از مدل تحلیل کوواریانس، تجزیه وتحلیل شد.
یافته ها
بعد از یک هفته اندازه گیری اندازه دور شکم در هر دو گروه نشان داد، که اندازه ی دور شکم درگروه مداخله به طور متوسط 6/1سانتی متر نسبت به ابتدای مطالعه کاهش پیدا کرده بود(p=0.028)؛ اما این تغییرات در گروه کنترل معنادار نبود.
نتیجه گیری
این مطالعه نشان داد که مصرف مکمل پروبیوتیک سبب کاهش دیستانسیون و اندازه دور شکم در بیماران سکته مغزی مبتلا به نفخ می شود؛ لذا پروبیوتیک ها را می توان به عنوان یک درمان غیر دارویی؛ در درمان این بیماران مورد استفاده قرار داد.
زبان:
فارسی
صفحات:
218 تا 222
لینک کوتاه:
magiran.com/p1643084 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!