بررسی قابلیت ضد باکتریایی و ضد بیوفیلمی مرزه خوزستانی در برابر استرپتوکوکوس موتانس

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
معرفی ترکیبات گیاهی با قابلیت حذف یا کنترل تشکیل بیوفیلم های استرپتوکوکوس موتانس در سال های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. هدف از مطالعه ی حاضر، بررسی قابلیت ضد باکتریایی و مهار تشکیل فرم بیوفیلمی استرپتوکوکوس موتانس به وسیله ی عصاره ی متانولی مرزه ی خوزستانی است.
مواد و روش ها
نمونه های گیاهی پس از جمع آوری و شست و شو در سایه خشک و سپس آسیاب شدند. عصاره ی متانولی بخش های مختلف با روش غوطه وری در متانول تهیه شد، سپس با استفاده از بافر فسفات استریل رقیق گردید. قابلیت ضد باکتریایی و مهار کنندگی فرم بیوفیلمی با استفاده از روش انتشار دیسک و میکروتیتراسیون ارزیابی شد. بررسی بیوانفورماتیکی قابلیت مهار کنندگی آنزیم گلوکان سوکراز توسط ترکیبات غالب گیاهی با استفاده از روش داکینگ مولکولی در نرم افزار Auto dock4 صورت گرفت.
یافته ها
نتایج نشان داد که عصاره ی گیاه مذکور به ویژه عصاره ی برگ از قابلیت ضد باکتریایی بالایی در برابر فرم منفرد استرپتوکوکوس موتانس برخوردار می باشد. نتایج هم چنین نشان داد که عصاره ی برگ و ساقه به ترتیب با 70 و 13 درصد بیش ترین و کم ترین اثربخشی را در مهار تشکیل ساختار بیوفیلمی داشتند. نتایج بررسی بیوانفورماتیکی نیز نشان داد که ترکیبات گیاهی مورد بررسی به ویژه گاماترپینن، کارواکرول و بتا-بیسابولن به طور موثر می توانند گلوکان سوکراز را مهار نمایند.
نتیجه گیری
نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که مرزه خوزستانی قابلیت ضد باکتریایی بالایی در برابر فرم منفرد استرپتوکوکوس موتانس داشته و گاماترپینن، کارواکرول و فامسن ترکیبات موثر این گیاه در ظهور قابلیت مهار تشکیل بیوفیلم باکتری مذکور می باشند.
زبان:
فارسی
صفحات:
26 تا 38
لینک کوتاه:
magiran.com/p1652393 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!