بررسی عوامل پیش بینی کننده خودکشی منجر به مرگ

چکیده:
سابقه و هدف
خودکشی از جمله مهم ترین آسیب های اجتماعی و از علت های اصلی مرگ در کشور است. این مطالعه با هدف بررسی عوامل مرتبط با خودکشی منجر به مرگ، در شهرستان ایوان انجام شد.
مواد و روش ها
اطلاعات موارد خودکشی در طی یک دوره 7 ساله (1390-1384) تجزیه و تحلیل شدند. داده ها نیز از نظام جامع اطلاعات خودکشی به دست آمد. برای بررسی ارتباط متغیرهای کیفی، از آزمون کای دو و به منظور تعیین اندازه اثر عوامل مرتبط با مرگ ناشی از خودکشی، از مدل رگرسیون لجستیک استفاده شد.
یافته ها
این مطالعه از نوع مقطعی (توصیفی- تحلیلی) بود. درمجموع، 820 نفر که 425 نفر آن ها (8/51 درصد) زن و 395 نفر (2/48 درصد) مرد بودند، اقدام به خودکشی کرده بودند. میانگین سنی اقدام کنندگان 7/9 ± 9/24 سال بود. نتیجه خودکشی در 56 نفر (1/7 درصد) مرگ بوده است. نزدیک به نیمی از آن ها بیکار و بیش از 64 درصد مجرد بودند. شایع ترین روش خودکشی، مسمومیت با دارو و خودسوزی مشاهده شد. بین متغیرهای تاهل، تحصیلات، سن، روش اقدام (01/0>P) و زمان خودکشی (05/0>P) با نتیجه خودکشی، رابطه معنی دار وجود داشت. شانس مرگ در افراد متاهل 4 برابر مجردها و در افراد بی سواد، 80 درصد بیشتر از افراد باسواد بود. همچنین، شانس مرگ در اقدام کنندگان به روش خودسوزی، 12 برابر مسمومیت با سموم کشاورزی مشاهده شد.
استنتاج: خودکشی از تهدیدات مهم سلامت عمومی در شهرستان ایوان است. این مطالعه نشان داد که شانس مرگ ناشی از خودکشی در افراد متاهل، بی سواد و اقدام کنندگان به روش خودسوزی، بیشتر بود. نتایج این مطالعه در اتخاذ تصمیم های پیشگیرانه در گروه های آسیب پذیر، کمک کننده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
217 تا 227
لینک کوتاه:
magiran.com/p1677725 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!