لکوسیت ها و عوارض انتقال خون: تاثیرات استفاده از فرآورده های کم لکوسیت در جلوگیری از عوارض ناشی از انتقال فرآورده های خونی: مقاله مروری

پیام:
چکیده:
انتقال خون یک مداخله پزشکی حاد است که معمولا روش درمانی سریع و کوتاه مدتی در مواجهه با شرایط مخاطره آمیز جان بیماران و یا تثبیت شرایط خطرناک سلامتی محسوب می گردد. در دهه های اخیر توسعه فناوری در علم انتقال خون روندی دایمی و رو به رشد داشته است تا بتواند به صورت اولیه موجبات افزایش ضریب امنیت انتقال خون و فرآورده های خونی آلوژن به گیرندگان را فراهم نماید. با این وجود، انتقال خون کماکان ممکن است موجد پاره ای از عوارض و شرایط خطرزا باشد. بسیاری از این عوارض خطرزا مرتبط با حضور گلبول های سفید آلوژن در محصولات خونی تزریق شده می باشند. هر چند در خلال سال ها توجه چندانی به حضور لکوسیت ها در فرآورده های خونی معطوف نشده بود ولیکن امروزه دسترسی به تکنیک های مناسب حذف و کاهش گلبول های سفید در فرآوردهای خونی، همراه با بهبود در اثربخشی و همچنین کاهش چشمگیر برخی از عوارض شایع انتقال خون گردیده است. این پیشرفت ها شامل کاهش در فراوانی و شدت واکنش های تب زای انتقال خون، کاهش چشمگیر در خطر انتقال عفونت سیتومگالوویروس و احتمال ابتلا به برخی از بیمای های دیگر منتقله از لکوسیت های دهنده همچون بیماری کروتسفلد جاکوب، کاهش در شیوع مقاومت پلاکتی آلوایمیون، احتمال کاهش و همچنین کمتر شدن خطر مرگ و میر و یا اختلالات در عملکرد ارگان ها در گیرندگان، به ویژه در بیماران کاندید جراحی قلب است. در این راستا، مقاله مروری حاضر ضمن بررسی اجمالی عوارض انتقال خون و فرآورده های خونی که منتسب به حضور گلبول های سفید در این فرآورده ها می باشند، تاثیر فرآیند کاهش لکوسیتی در کم نمودن عوارض خطرزای یادشده را مورد بحث قرار می دهد.انتقال خون یک مداخله پزشکی حاد است که معمولا روش درمانی سریع و کوتاه مدتی در مواجهه با شرایط مخاطره آمیز جان بیماران و یا تثبیت شرایط خطرناک سلامتی محسوب می گردد. در دهه های اخیر توسعه فناوری در علم انتقال خون روندی دایمی و رو به رشد داشته است تا بتواند به صورت اولیه موجبات افزایش ضریب امنیت انتقال خون و فرآورده های خونی آلوژن به گیرندگان را فراهم نماید. با این وجود، انتقال خون کماکان ممکن است موجد پاره ای از عوارض و شرایط خطرزا باشد. بسیاری از این عوارض خطرزا مرتبط با حضور گلبول های سفید آلوژن در محصولات خونی تزریق شده می باشند. هر چند در خلال سال ها توجه چندانی به حضور لکوسیت ها در فرآورده های خونی معطوف نشده بود ولیکن امروزه دسترسی به تکنیک های مناسب حذف و کاهش گلبول های سفید در فرآوردهای خونی، همراه با بهبود در اثربخشی و همچنین کاهش چشمگیر برخی از عوارض شایع انتقال خون گردیده است. این پیشرفت ها شامل کاهش در فراوانی و شدت واکنش های تب زای انتقال خون، کاهش چشمگیر در خطر انتقال عفونت سیتومگالوویروس و احتمال ابتلا به برخی از بیمای های دیگر منتقله از لکوسیت های دهنده همچون بیماری کروتسفلد جاکوب، کاهش در شیوع مقاومت پلاکتی آلوایمیون، احتمال کاهش و همچنین کمتر شدن خطر مرگ و میر و یا اختلالات در عملکرد ارگان ها در گیرندگان، به ویژه در بیماران کاندید جراحی قلب است. در این راستا، مقاله مروری حاضر ضمن بررسی اجمالی عوارض انتقال خون و فرآورده های خونی که منتسب به حضور گلبول های سفید در این فرآورده ها می باشند، تاثیر فرآیند کاهش لکوسیتی در کم نمودن عوارض خطرزای یادشده را مورد بحث قرار می دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
77 تا 84
لینک کوتاه:
magiran.com/p1707519 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!