بررسی یافته های کلینیکی و پاراکلینیکی بیماران مبتلا به سل

چکیده:
سابقه و هدف
سل یک بیماری عفونی شایع، و در بسیاری از موارد مرگبار است. هدف از مطالعه حاضر بررسی یافته های کلینیکی و پاراکلینیکی بیماران مبتلا به سل بستری شده می باشد.
مواد و روش ها
مطالعه حاضر یک بررسی توصیفی- تحلیلی بود که بر روی 61 بیمار مبتلا به سل در مرکز آموزشی درمانی رازی قائمشهر سال 1394-1393انجام شد. یافته های کلینیکی و پاراکلینیکی این بیماران، بین موارد منجر به مرگ، عود بیماری، و ابتلا به بیماری زمینه ای به تفکیک نوع بیماری مقایسه شد. تمامی داده ها با نرم افزار SPSS 19 آنالیز شد. P کمتر از 05/0 به عنوان سطح معنی داری در نظر گرفته شد.
یافته ها
تفاوت های مشاهده شده درسطح ALP و RBC و هموگلوبین در بین بیماران در گروه عود و موارد جدید بیماری سل و سطح ALT ، ALP ، اندزهPPD و FBS و کراتینین در بین بیماران مبتلا به سل زنده و فوت شده از نظر آماری معنی دار بود. سطح هماتوکریت، FBS، RBC، MCHC، پلاکت و فریتین بین دو گروه HIV مثبت و منفی، سطح MCV ، WBC ، MCH ، MCHC و AST در افراد مسلول با و بدون بیماری کبدی و سطح ALT و BS در افراد مسلول با و بدون دیابت ، به طور معنی داری تفاوت داشت.
استنتاج: نتایج مقایسه یافته های پاراکلینیکی در بیماران مسلول با و بدون بیماری های زمینه‏ای، حاکی از اهمیت تشخیص به موقع اختلالات پاراکلینیکی در این بیماران بود. بنابراین رفع این علت ها می تواند باعث بهبود سریع تر و پاسخ به درمان بهتر در این بیماران گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
72 تا 87
لینک کوتاه:
magiran.com/p1737583 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!