پاسخ فیتوشیمیایی ریحان (Ocimum basilicum L.) به کاربرد محرک زیستی متانول و نانوکلات آهن

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
ریحان (Ocimum basilicum L.) متعلق به خانواده نعنائیان است و اسانس آن دارای خاصیت ضد باکتریایی و ضد قارچی، اشتهاآور و ضدنفخ است. محلول پاشی با متانول به عنوان یک منبع تامین کننده کربن برای گیاهان سه کربنه سبب افزایش عملکرد، تسریع در رسیدگی و کاهش اثر تنش خشکی گیاه می شود.
هدف
این تحقیق برای بررسی اثر محلول پاشی متانول و نانو کلات آهن بر خصوصیات فیتوشیمیایی و مورفوفیزیولوژیکی گیاه ریحان اجرا شد.
روش بررسی
در این تحقیق برای تحلیل داده ها از آزمایش فاکتوریل در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با 20 تیمار در 3 تکرار استفاده شد. تیمارها شامل متانول در پنج سطح (0، 10، 20، 30، 40 درصد حجمی) و نانو کلات آهن در چهار سطح (0، 5/0، 1 و 5/1 گرم بر لیتر) بودند.
نتایج
بر اساس نتایج به دست آمده محلول پاشی با 20 درصد حجمی متانول به همراه نانو کلات آهن به میزان 1 گرم در لیتر به طور معنی داری (01/0≥P) سبب افزایش عملکرد ماده خشک و عملکرد اسانس و همچنین افزایش متیل کاویکول و کاریوفیلن گیاه شد. نتایج نشان داد که افزایش درصد محرک زیستی متانول فعالیت آنزیم گلوتاتیون پرکسیداز را افزایش و آنزیم پلی فنل اکسیداز را کاهش داد ولی افزایش کاربرد نانوکلات آهن سبب افزایش هر دو آنزیم شد.
نتیجه گیری
در مجموع این امکان وجود دارد که کاربرد غلظت های بالای تیمارهای محلول پاشی محرک زیستی متانول و نانو کود کلات آهن بتواند محتوای اسانس و ترکیب متیل کاویکول اسانس و نیز برخی از آنزیم های موثر در کاهش القای تنش های محیطی را تا حدی افزایش دهد ولی در مقابل سبب کاهش بیوسنتز دو ترکیب نرال و نریل فرمات شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
91 تا 106
لینک کوتاه:
magiran.com/p1782380 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!