بررسی اثر تجویز توام یوبی کینون و ویتامین C بر تغییرات رفتاری و هیستولوژیکی و پارامترهای بیوشیمیایی در مدل contusion ضایعه نخاعی دررت

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
ضایعه نخاعی (SCI) Spinal Cord Injuryیکی از ناتوان کننده ترین بیماری هاست که اثرات فیزیکی و روانی متعددی را بر بیمار تحمیل می کند. یکی از روش های درمانی SCI استفاده از موادی با خاصیت نوروپروتکتیو می باشد ویتامین C و یوبی کینون از این گونه اند. لذا هدف از مطالعه حاضر بررسی اثر تجویز توام این دو ماده در مدل تجربی SCI می باشد.
مواد و روش ها
40 سر موش صحرایی نر به گروه های sham، lesion، AA، COQ10 و AA+COQ10 (توام) تقسیم شدند. در گروه شم لامینکتومی و در بقیه گروه ها SCI ایجاد شد. 24 ساعت بعد گروه های AA ، COQ10 و توام بترتیب ویتامین C، یوبی کینون وترکیبی از آن دو را دریافت کردند. ارزیابی رفتاری و مطالعات بیوشیمیایی انجام شد. 8 هفته بعد برش های 5 میکرونی از مغز تهیه و با کرزیل ویوله رنگ آمیزی شد.
یافته ها
بین گروه توام و گسروه های AA و COQ10 از نظر میانگین نمرهBasso،Beattie، Bresnahan) BBB و بین گروه های توام و lesion از نظر میزان MDA اختلاف معنی دار مشاهده شد. میزان GR سرم در گروه توام در مقایسه با گروه lesion به طور معنی داری افزایش یافت.میانگین تعداد نورون های حرکتی سالم در شاخ قدامی نخاع در گروه های درمانی نسبت به گروه lesion به طور معنی داری افزایش یافت.
استنتاج: تجویز توام AA وCOQ10 در مدل تجربی ضایعه نخاعی موجب بهبود حرکتی، کاهش MDA و افزایش GR سرم و افزایش بقای نورون ها در شاخ قدامی نخاع می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
17 تا 34
لینک کوتاه:
magiran.com/p1791960 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!