اثر ضد باکتریایی 30 مشتق جدید هتروسیکلی از خانواده های تیازول، تیازولیدین، ایمیدازول، تتراهیدروپیریمیدین، اکسازولیدین و تیازپین بر چند باکتری بیماری زای گرم مثبت و گرم منفی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه
شیوع سویه های میکروبی مقاوم دارویی به یکی از معضلات اساسی بهداشت جهانی در قرن اخیر مبدل شده است. علاوه بر آن مصرف بی رویه و خودسرانه آنتی بیوتیک ها، عوارض جانبی از قبیل ناراحتی های گوارشی، تهوع، اسهال و بروز حساسیت را بدنبال خواهد داشت. این عوامل محققین را به شناسایی و استفاده از ترکیبات ضد باکتریایی جدید دارای اثرات بازدارندگی قویتر، وسعت اثر بیشتر و اثرات جانبی کمتر سوق داده است. مشتقات تیازول، تیازولیدین، ایمیدازول، تتراهیدروپیریمیدین، اکسازولیدین و تیازپین از مهمترین خانواده های ترکیبات هتروسیکلی محسوب می شوند که خواص بیولوژیکی متنوعی از آنها گزارش شده است. در این مطالعه، اثرات ضد باکتریایی 30 مشتق جدید از این خانواده ها بر باکتری های استافیلوکوکوس اپیدرمیس، استرپتوکوکوس پیوژنز، باسیلوس ترینجنسیس، شیگلا فلکسنری و سالمونلا تیفی بررسی شده است.
روش کار
پس از تهیه محلولی از مشتقات در DMSO، به منظور ارزیابی اثرات ضد باکتریایی آنها، قطر هاله مهار رشد باکتری ها از طریق روش انتشار در دیسک اندازه گیری گردید. علاوه بر آن از روش براث میکرورقیق سازی جهت تعیین حداقل غلظت بازدارندگی رشد (minimum inhibitoryconcentration، MIC) و حداقل غلظت کشندگی (minimum bactericidal concentration، MBC) ترکیبات استفاده گردید. کلیه اثرات با آنتی بیوتیک های جنتامایسین و پنی سیلین مقایسه شده است.
یافته ها
اثرات مهاری تنها در برخی از مشتقات مشاهده شد. مشتق تیازول 23 به عنوان موثرترین ترکیب بر کلیه باکتری های مورد مطالعه دارای اثر مهاری بود. اثرات بازدارندگی مشتق ایمیدازول 3 بر پنج نمونه از سویه های باکتریایی بارزتر بود، هر چند که اثرات مهاری از این مشتق بر سالمونلا تیفی مشاهده نگردید.
نتیجه گیری
در این پروژه تحقیقاتی، اثرات بازدارندگی مشتقات هتروسیکلی متنوع جدید بر چند سویه باکتریایی استاندارد اثبات گردید، جهت بکار بردن این مشتقات به عنوان آنتی بیوتیک، بایستی اثرات مهاری آنها بر سویه های مقاوم دارویی این عوامل بیماری زا، در گام بعدی بررسی گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
24
لینک کوتاه:
magiran.com/p1834418 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!