بررسی اثر آنتی اکسیدانی توانایی برهم کنش به پروتئین آلبومین سرم انسانی (HSA) و اثر آنتی باکتریایی گیاه Cressa cretica L. در منطقه سیستان

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
گیاه علف مورچه با نام علمی Cressa cretica L. با داشتن ترکیبات مختلف، منبع بالقوه ای جهت تهیه بسیاری از داروهای گیاهی محسوب میشود. در این تحقیق اثر آنتی اکسیدانی، توانایی برهم کنش به پروتئین آلبومین سرم انسانی (HSA) و اثر آنتی باکتریایی گیاه Cressa cretica L. مورد بررسی قرار گرفته است. برگ این گیاه در مرحله رویشی در شهریور 1395 در رویشگاه طبیعی دشت سیستان جمع آوری و عصاره آن با استفاده از روش خیساندن در سه حلال آب، متانول و اتانول استخراج گردید. برای بررسی فعالیت آنتی اکسیدانی از روش DPPH استفاده گردید. برهم کنش عصاره اتانولی گیاه با HSA توسط طیف سنجی UV-Vis انجام شد. خاصیت آنتی باکتریایی عصاره اتانولی گیاه بر سویه های استاندارد دو گونه باکتری مهم گرم مثبت استافیلوکوکوس آرئوس و گرم منفی اشرشیاکولی با استفاده از روش مایکرودایلوشن بررسی و نتایج به صورت تعیین حداقل غلظت بازدارندگی از رشد (MIC) و حداقل غلظت کشندگی (MBC) گزارش شد. نتایج نشان داد که بیشترین بازده استخراج عصاره گیاه مربوط به اتانول و کمترین آن مربوط به آب می باشد و بیشترین درصد مهارکنندگی DPPH و آنتی اکسیدانی برای عصاره های اتانول، متانول و آب به ترتیب برابر با 56، 38 و 34 درصد است. مطالعه برهم کنش با HSA تغییرات ساختار دوم پروتئین را اثبات کرده و مقدار ثابت پیوند در آن برابر با ppm-1 102× 49/0 بدست آمد. عصاره این گیاه بر روی هر دو باکتری مورد مطالعه اثرات مهارکنندگی و کشندگی از خود نشان داد اما مقادیر MIC بیشتر از MBC بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
11 تا 20
لینک کوتاه:
magiran.com/p1841462 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!