بررسی شیوع کم وزنی در کودکان ایرانی: یک مطالعه مرور سیستماتیک و متاآنالیز

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
سلامت کودکان و حفظ و ارتقا آن از اولویت های بهداشتی هر جامعه ای است. سوءتغذیه همه گروه های سنی را درگیر می کند، اما سوءتغذیه در کودکان از شایعترین مشکلات تغذیه ای بوده که می تواند موجبات تاخیر در رشد بدن، کوتاهی قد، ابتلا به عفونت های مکرر، اختلال در تکامل ذهنی، شیوع اختلالات روانی، عدم پیشرفت تحصیلی و کاهش بازده کاری را فراهم آورد، هدف از این مطالعه مرور نظام مند (سیستماتیک) و متاآنالیز، تعیین شیوع کم وزنی در کودکان ایرانی بود.
روش بررسی
مطالعه حاضر با روش متاآنالیز در محدوده زمانی فروردین 1375 تا اسفند 1396 انجام شد. مقالات داخلی و خارجی مرتبط با موضوع مورد بررسی از طریق جستجو در پایگاه های Scientific Information Database (SID)، ScienceDirect، PubMed و Google Scholar به دست آمد. معیارهای ورود شامل مطالعات مقطعی بود که شیوع کم وزنی در کودکان ایرانی مناطق مختلف ایران را گزارش داده بودند. مقالات غیرمرتبط شامل مقالات مروری، مداخله ای، هم گروهی، مورد-شاهدی و مطالعاتی که به بررسی کوتاه قدی، چاقی، اضافه وزن و رابطه این عوامل با سایر بیماری ها پرداخته بودند از فهرست مطالعه خارج شدند. ناهمگنی مطالعات با استفاده از شاخص I2 و احتمال سوگیری در انتشار توسط نمودار قیفی و توسط آزمون Begg and Manzumdar و با سطح معناداری 0/1 بررسی شد. تحلیل داده ها توسط نرم افزار Comprehensive meta-analysis، version 3 (Biostat، Englewood، NJ، USA) انجام شد.
یافته ها
در 26 مقاله واجد شرایط کیفی و مورد بررسی، شیوع کلی کم وزنی در کودکان ایرانی 15/5% (حدود اطمینان 95%: 19/7-12%) به دست آمد. بیشترین شیوع کم وزنی در کودکان بیرجند و زاهدان با 68/6% (حدود اطمینان 95%: 72/9-63/3%) و کمترین شیوع کم وزنی در کودکان جهرم با 1/8% (حدود اطمینان 95%: 2/9-1/2%) به دست آمد.
نتیجه گیری
بر اساس نتایج این مطالعه شیوع کم وزنی در کشور بالا بوده و نیازمند اقدامات مداخله ای می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
241 تا 249
لینک کوتاه:
magiran.com/p1852323 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!