نقش استرس زناشویی در تشدید علائم افسرده سازی، اضطراب، و خشم: مقایسه دو گروه از بیماران بازتوانی قلبی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه وهدف
عوامل روان شناختی در سبب شناسی و پیش آگهی بیماری های قلبی موثر هستند. بنابراین، مطالعه حاضر با هدف بررسی مقایسه ای خشم، اضطراب، و افسردگی در بیماران بازتوانی قلبی با و بدون استرس زناشویی انجام شد.
مواد و روش ها
طرح مطالعه ی حاضر از نوع علی مقایسه ای است. جامعه ی آماری پژوهش شامل تمامی بیماران بازتوانی قلبی بیمارستان امام علی (ع) کرمانشاه در سال های 1392-1389 بود که از بین آنها 322 نفر (هر گروه 166 نفر) به واسطه همتاسازی انتخاب و به واسطه ی نمره شاخص استرس زناشویی و همتاسازی در دو گروه قرار گرفتند. جمع آوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه های اضطراب و افسردگی بک، شاخص استرس زناشویی هودسن، و پرسشنامه پرخاشگری باس و پری انجام گرفت. نهایتا، تجزیه و تحلیل نتایج با استفاده از روش های تحلیل واریانس چند متغیره (MANOVA) و تصحیح بونفرونی، آزمون مجذور خی، و تی تست و با کمک نرم افزار SPSS نسخه ی 19 انجام گرفت.
یافته ها
یافته ها نشان داد که بین بیماران بازتوانی قلبی باو بدون استرس زناشویی در متغیرهای اضطراب، افسردگی، و خشم تفاوت معناداری وجود دارد. یعنی میزان اضطراب، افسردگی، و خشم در بیماران دارای استرس زناشویی بالا در مقایسه با بیماران با استرس زناشویی پایین به طور معناداری بالاتر بود.
نتیجه گیری
احتمالا استرس زناشویی در بدتر شدن علایم روانشناختی و متعاقبا نتایج درمانی بیماران بازتوانی قلبی تاثیر دارد. بنابراین، توصیه می شود روانشناسان حوزه ی سلامت توجه خاصی به نقش متغیر استرس زناشویی در این گروه از بیماران داشته باشند
زبان:
فارسی
صفحات:
32 تا 39
لینک کوتاه:
magiran.com/p1876087 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!