بررسی رابطه مدیریت دانش با عملکرد سازمانی: نقش میانجی سبک های مدیریتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
در عصر حاضر شرکت ها و سازمان ها در پی دست یابی به ابزارهایی هستند که موجب رشد و تعالی شده که یک مزیت رقابتی توسعه مدیریت دانش در سازمان است. این پژوهش با هدف بررسی تاثیر مدیریت دانش بر عملکرد سازمان با نقش میانجی سبک های مدیریتی انجام شد.
روش
برای این منظور یک نمونه 400 نفری از کارکنان شرکت های وابسته به صدا و سیما انتخاب شده است. برای جمع آوری داده ها از پرسش نامه استفاده شد. هم چنین در این پژوهش از سبک رهبری نیز به عنوان متغیر میانجی استفاده شده است تا بررسی شود کدام سبک مدیریت در این میان بیش ترین تاثیر را دارد. روایی پرسش نامه با استفاده از روش های آمار توصیفی داده های به دست آمده از پرسش نامه تجزیه و تحلیل شده و نتایج آن با استفاده از جداول و نمودارهای آماری نشان داده شده است. برای بررسی نرمال بودن داده ها از آزمون کلموگروف - اسمیرنوف استفاده شده است و نرمال بودن داده ها تایید شده است. برای بررسی فرضیه های در نظر گرفته شده در این پژوهش از روش مدل معادلات ساختاری استفاده شده است.
یافته ها
نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد که از بین متغیرهای مستقل در نظر گرفته شده یادگیری سازمانی بیش ترین تاثیر را بر عملکرد سازمان دارد و در ارتباط بین فرایند ایجاد دانش و عملکرد سازمان سبک مدیریتی کارمدار بیش ترین تاثیر را دارد.
نتیجه گیری
نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد که از بین متغیرهای مستقل در نظر گرفته شده یادگیری سازمانی بیش ترین تاثیر را بر عملکرد سازمان دارد و در ارتباط بین فرایند ایجاد دانش و عملکرد سازمان سبک مدیریتی کارمدار بیش ترین تاثیر را دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
231 تا 251
لینک کوتاه:
magiran.com/p1998694 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!