ارزیابی احساس امنیت و پیشگیری از جرم در فضاهای عمومی مجتمع های مسکونی به روش دید-پناه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

توجه به مفهوم امنیت شهروندان و روش های ارتقاء آن به عنوان یکی از اولویت های اساسی نیروی انتظامی تبدیل شده است. طراحی شهری مناسب سبب پیشگیری از جرائم و بهبود کیفیت زندگی، افزایش رضایتمندی و بهبود رفاه اجتماعی جامعه می شود. در این مقاله با توجه به همه شمول بودن موضوع امنیت و اهمیت ادراک امنیت و جنبه های ترس از جرم، از تئوری دید - پناه به عنوان رابط بین ویژگی های محیط خارجی و ترس از جرم استفاده شده است. این روش می تواند ارزیابی دقیقی از ادراک امنیت توسط افراد در سطوح مختلف به دست آورد. هدف مقاله حاضر بررسی عوامل موثر بر احساس ترس در فضای شهری با تاکید بر مولفه های دید، پناه و راه فرار است که بر احساس امنیت افراد تاثیر دارد.

روش

روش گردآوری اطلاعات به صورت مطالعات کتابخانه ای، مشاهده های بدون مزاحمت میدانی و استفاده از ابزار دوربین و پرسشنامه بوده است. روش تحلیل مبتنی بر عکس ها، آزمون رگرسیون چند متغیره و فن افتراق معنایی و نرم افزار Spss است. نمونه پژوهش 460 نفر از ساکنین و غیر ساکنین محدوده مجتمع مسکونی دستگاه مشهد است که به روش تصادفی انتخاب شده اند.

یافته ها

یافته های پژوهش نشان می دهد نبود دید، وجود پناه و نقاط کور برای مجرمین و نبود راه فرار برای قربانیان سبب احساس ترس و کاهش امنیت شده است. همچنین احساس امنیت در ارتباط با عوامل کالبدی چون میزان روشنایی، پوشش گیاهی، نبود محل های نشستن و استراحت، دید کافی برای افراد و نبود راه دسترسی برای فرار قربانیان نیز هست.

نتیجه گیری

با توجه به یافته های پژوهش در ارزیابی های کالبدی- رفتاری، علل وجود احساس عدم امنیت منتج شده از عوامل کالبدی - رفتاری احصا شده است که عبارت اند از: خلوتی در روز و شب، فقدان محل های نشستن و استراحت، نبود روشنایی کافی، وجود پوشش گیاهی بلند و نقاط کور برای اختفا و پنهان شدن مجرمین، نبود نظارت پلیس و وجود راه های دسترسی برای فرار مجرمین.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 28
لینک کوتاه:
magiran.com/p2030656 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!