ادراک جوانان شهر بیرجند از ارتکاب جرم در شبکه های اجتماعی موبایلی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

با توجه به نقش جوانان در توسعه ملی و فرهنگ هر جامعه ای، اثرات منفی استفاده از شبکه های اجتماعی موبایلی آنان را در رسیدن به اهداف جامعه با شکست مواجه خواهد ساخت. پژوهش حاضر قصد دارد به شناسایی جرائم و ادراک جوانان شهر بیرجند که در شبکه های اجتماعی موبایلی مرتکب جرم شده اند، بپردازد.

روش

قلمرو پژوهش شامل 29 نفر از جوانان شهر بیرجند است که مرتکب جرم در فضای شبکه های اجتماعی موبایلی با استفاده از نمونه گیری هدفمند و مصاحبه نیمه‎ساختاریافته انجام شد. داده ها در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شد که حاصل آن 102 کد باز بود. در مرحله بعد، کدگذاری محوری صورت گرفت. در این مرحله، کدهای ماهیت جرم، نوع جرم، عوامل بروز جرم، عوامل بازدارنده، پیامدهای و راهکارها شناسایی شد.

یافته ها

یافته های حاصل از کدگذاری حاکی از آن بود که از بین جرائم مختلف از دیدگاه مصاحبه شوندگان بیشترین تاکید بر ارتکاب جرم هایی شامل انتشار عکس های ممنوعه، ارتباط با جنس مخالف و یا شکستن حریم خصوصی متمرکز بود. دیدگاه مصاحبه شوندگان در مورد عوامل جرم، از عوامل محیطی و اجتماعی شروع و به عوامل فردی منتهی می شود. در مورد راهکارها، «خود» فرد بیشترین تاکید و اهمیت را داراست و راهکارهای معطوف به جامعه و سازمان های مرتبط، در گام بعد قرار می گیرد.

نتیجه گیری

جرائم حاصل از شبکه های اجتماعی موبایلی در چهار مقوله اصلی «باور»، «عوامل دخیل»، «پیامدها» و «راهکارها» شناسایی شد. در جمع بندی، می توان این عوامل را بر روی یک طیف قرار داد که در یک سو «خانواده و عوامل تربیتی» قرار می گیرد و در سوی دیگر، «حاکمیت» در کلیت خود وظایفی را بر عهده دارد. در جمع بندی از «راهکارها»ی ارائه شده توسط مصاحبه شوندگان چنین می توان نتیجه گرفت که محور کلیدی «خود» فرد، آگاهی ها و توانمندی های شخصی است.

زبان:
فارسی
صفحات:
111 تا 136
لینک کوتاه:
magiran.com/p2030660 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!