بررسی تطبیقی جایگاه «دیگری» در روابط عاطفی شخصیت ها در دو رمان «مادام بواری» اثر گوستاو فلوبر و «دو منظره» اثر غزاله علیزاده بر اساس نظریه ی امائونل لویناس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

بعد از جنگ جهانی دوم، مفهوم انسان دیگر جایگاه تازه‎ای در فلسفه‎ی غرب پیدا کرد. مسئله‎ی مواجه‎ی انسان با انسانی دیگر، منجر به طرح نظریه ی "دیگری" به مثابه "غیریت" شده است که سرانجام به امر اخلاقی منتهی می شود. در راستای این تغییرات اخلاق‎محور، امانوئل لویناس واقعیت هستی دیگری را مطرح می کند و حضور و جایگاهش را در زندگی، هویت و احساسات ما گریز ناپذیر می داند. دراین پژوهش به تحلیل روابط عاطفی میان شخصیت های دو رمان «دو منظره» اثر غزاله علیزاده و « مادام بواری» اثر گوستاو فلوبر بر مبنای آرای فلسفی لویناس می‎پردازیم. این پژوهش را با بررسی مبانی فلسفی- نظری لویناس در باب مسئله‎ی "دیگری" آغاز می‎کنیم. در بخش‎های بعدی خواهیم دید که یکی از درون مایه های اصلی آثار فلوبر و علیزاده، اهمیت جایگاه "دیگری" در روابط شخصیت هاست. سپس به مطالعه‎ی وجوه مختلف مفهوم "دیگری" هم‎چون "چهره"، "احساس مسئولیت" و "امر زنانگی" خواهیم پرداخت و در آخر با تحلیل این ابعاد در بازخوانی روابط میان شخصیت ها‎، نوشته‎ی خود را به اتمام می‎رسانیم. در مجموع، محور اصلی این پژوهش، شرح و بررسی چگونگی مواجهه ی شخصیت های این دو رمان، هریک در موقعیت زیست خود، با امر "دیگری" است.

زبان:
فارسی
صفحات:
32 تا 50
لینک کوتاه:
magiran.com/p2036491 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!