بررسی بیان تغییرات ژن NT3 پس از کمپرسیون عصب سیاتیک رت در حضور عصاره هیدروالکلی چای کوهی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

فاکتورهای نوروتروفیک بیانشان در پاسخ به آسیب عصب تغییر می یابد. گیاه Stachyslavandulifolia از خانواده لامیناسه می باشد و از آنجا که چای کوهی دارای اثرات آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی است لذا این پژوهش با هدف تعیین اثرات عصاره هیدروالکلی چای کوهی و تاثیر آن بر روی میزان بیان ژن NT3 پس از کمپرسیون عصب سیاتیک در رت انجام شده است.

روش بررسی

در این مطالعه تجربی ابتدا عصاره هیدروالکلی از سرشاخه های گیاه چای کوهی با روش سوکسله تهیه شد. سپس تعداد 36 راس رت نر نژاد ویستار با وزن 300-250 گرم به صورت تصادفی به 9 گروه 4تایی شامل گروه های کنترل، کمپرسیون (روزهای 1، 7، 14و21) و تیمار (روزهای 1، 7، 14و 28) تقسیم شدند. گروه های تیمار با دوز mg/kg75 هیدروالکلی چای کوهی تیمار شدند در گروه کنترل تزریق سرم فیزیولوژی جهت ایجاد استرس انجام شد. در گروه های کمپرسیون و گروه های تیمار عصب سیاتیک پای راست به مدت 60 ثانیه تحت کمپرسیون قرار گرفت. اولین تزریق عصاره در گروه های تیمار به صورت داخل صفاقی بلافاصله بعد از کمپرسیون عصب و دومین تزریق 7 روز بعد انجام شد. سپس از نخاع ناحیه کمری در روزهای 1، 7، 14و28 در گروه های کمپرسیون و تیمار نمونه برداری گردید و از قطعات نخاعی نمونه برداری شده Total RNA استخراج و cDNA سنتز گردید و سپس بررسی تغییرات بیان ژن NT3 در نمونه های بدون تیمار و تیمار با عصاره هیدروالکلی انجام شد. برای آنالیزآماری داده ها از نرم افزار  MxProو آزمون Anova با سطح معنی داری 05/<0p استفاده شد و برای رسم نمودارها از نرم افزار   Excel استفاده گردید.

نتایج

نتایج نشان داد که میزان بیان ژن  NT3در گروه کمپرسیون و تیمار نسبت به شاهد افزایش معناداری داشته است (001/0<p). اما کاهش بیان ژن NT3 در گروه تیمار نسبت به کمپرسیون مشاهده شد.

نتیجه گیری

 به نظر می رسد که عصاره هیدروالکلی سرشاخه های گیاه Stachyslavandulifolia، بر بیان ژن NT3 تاثیر نداشته است.

زبان:
فارسی
صفحات:
1924 تا 1940
لینک کوتاه:
magiran.com/p2088258 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!