استفاده از اینترنت در مرور ادبیات تحقیق

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

  ضرورت پژوهش و تحقیق در ارتقاء توسعه و توان علمی کشورها بر همگان آشکار است. به ظرطی که این پژوهشها با بررسی و مرور منابع اطلاعاتی و به گونه ای انجام گیرد که از دوباره کاری ها اجتناب کند . در این میان ، به جرات می توان گفت که اینترنت کاملترین و کارآمدترین منبع اطلاعاتی است که دسترسی به حجم زیادی از اطلاعات را جهت انجام تحقیقات در کوتاهترین زمان فراهم می کند . این مقاله سعی دارد با ارتقاء دانش و مهارت پژوهشگران در استفاده از خدمات این ابزار ، آنان را در انجام جستجو با صرف زمان کمتر اما دقیقتر و کاملتر یاری کند .  

روش پژوهش:

جمع آوری اطلاعات از طریق مطالعات کتابخانه ای و اینترنت صورت گرفت.  

یافته ها

اینترنت با ایجاد شبکه وسیع جهانی و با فراهم آوردن اطلاعات زمینه ای مورد نیاز برای ادبیات پژوهش از طریق راهنماهای موضوعی ، دسترسی ، online به کتابخانه ها ، مقالات و مجلات معتبر دنیا ، پایان نامه ها و رساله های مقاطع تحصیلات تکمیلی جستجو براساس محتوی ، آدرس ، عنوان و برقراری ارتباط از طریق پست الکترونیکی با پژوهشگران و کارشناسان ، استادان و متخصصان حرفه های مختلف در تمام مراحل تحقیق اعم از آگاهی از دامنه و شدت مساله ، مطالعات دانش پیش زمینه، مرور ادبیات و... نقش سازنده ای ایفا می کند .  

بحث و نتیجه گیری

اینترنت با ایجاد شبکه اطلاعاتی وسیع در سطح جهان و به لحاظ دارا بودن قابلیتهای فراوان ، در تمام مراحل تحقیق نقش سازنده و تعیین کننده ای ایفا می کند. در حالی که محدودیتهای سیستم دستی برای دسترسی به اطلاعات را نیز از بین می برد . لذا به جهت این اهمیت توصیه می گردد با آموزش و دادن آگاهی های بیشتر در خصوص شناخت و بکارگیری این ابزار محققان را در هدایت تحقیقات ارزنده یاری کنیم.

زبان:
فارسی
صفحات:
51 تا 58
لینک کوتاه:
magiran.com/p2164696 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!