اخلاق عدالت ترمیمی و نقش آن در استقرار امنیت اجتماعی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

پژوهش حاضر به بررسی اخلاق عدالت ترمیمی و نقش آن در امنیت اجتماعی پرداخته است. امروزه، صرفا با شناسایی اصول و قواعد انتزاعی الگوی عدالت ترمیمی نمی‎توان به آرمان‎های مدنظر آن دست یافت، بلکه نیازمند راهکار و ابزار مقتضی هستیم.

روش

در این پژوهش از روش توصیفی - تحلیلی و ابزار فیش‎برداری استفاده شده است؛ مسئله ما، چندتباری و رهیافت ما، میان‎رشته‎ای است.

یافته ‎ها: 

نخست، تبیین ارزش‎ها و اصول اخلاق عدالت ترمیمی؛ دوم، تبیین مدیریت اخلاق عدالت ترمیمی و ارکان سند جامع اخلاقی در راستای ترویج هرچه بیشتر مسئولیت اخلاقی متصدیان عدالت مذکور؛ سوم، تصنیف ادبیات اخلاق عدالت ترمیمی، و نقش ارزش‎ها و اصول آن بر امنیت اجتماعی.

نتیجه ‎گیری: 

برنامه‎های عدالت ترمیمی تحت الگویی مبتنی بر اخلاق، تنظیم نشده است. ضرورت دارد که حقوق در قید اخلاق برده شود؛ کنشگران عدالت ترمیمی شایسته است برای تحقق اخلاق، مدیریت اخلاق را به‎عنوان بخشی راهبردی و راهکار مقتضی در سازمان تعریف کرده و با شناخت کامل از عناصر محیط، حقوق هر یک از آنها و طبقه‎ بندی آنها، به تدوین بیانیه اخلاقی عدالت ترمیمی به ‎عنوان ابزار مقتضی، دست یافته و زمینه و فرهنگ التزام به اخلاق عدالت ترمیمی را ایجاد کنند. التزام به اخلاق مذکور، انجام وظایف و نحوه رفتار کنشگران عدالت مذکور با رعایت اصول اخلاقی را عملی، و کیفیت خدمات ارایه شده را تضمین و میان مردم اعتماد و امنیت ایجاد می‎کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
205 تا 227
لینک کوتاه:
magiran.com/p2211965 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!