اثرات تمرین تناوبی با شدت بالا بر CTRP1 و CTRP3 در زنان مبتلا به دیابت نوع دو

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

نشان داده شده است که اعضای خانواده ی C1q/tumor necrosis factor (TNF) related proteins (CTRPs) نقش مهمی در متابولیسم و التهاب دارند. با این حال، اطلاعات محدودی در مورد ارتباط تمرین تناوبی با شدت بالا (HIIT) با سطوح پروتئین های CTRP1 و CTRP3 در بیماران مبتلا به دیابت نوع دو وجود دارد. بنابراین، هدف این مطالعه ارزیابی اثرات 12 هفته تمرین HIIT بر روی پروتئین های CTRP1 و CTRP3 در زنان مبتلا به دیابت نوع دو بود.

روش ها

در یک مطالعه ی نیمه تجربی و طرح پیش آزمون- پس آزمون، تعداد 30 نفر زن مبتلا به دیابت نوع دو (با میانگین و انحراف معیار؛ سن: 21/4±69/40 سال و نمایه ی توده ی بدن: 88/2±81/34 کیلوگرم بر مجذور قدر به متر) به طور تصادفی در دو گروه تمرین HIIT (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. گروه تمرین یک برنامه ی تمرین تناوبی، 3 جلسه در هر هفته، با شدت 90-80% ضربان قلب بیشینه، 60 دقیقه در هر جلسه به مدت 12 هفته اجرا کردند. وزن، نمایه ی توده ی بدن، اوج اکسیژن مصرفی، قند خون ناشتا و سطوح سرمی پروتئین های CTRP1 و CTRP3 قبل و بعد از دوره ی مطالعه اندازه گیری شد. داده ها با استفاده از آزمون t وابسته و تحلیل کوواریانس در سطح کمتر از 05/0 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها

پس از 12 هفته تمرین، تفاوت معناداری در وزن، نمایه ی توده ی بدن، اوج اکسیژن مصرفی، قند خون ناشتا و سطوح سرمی پروتئین های CTRP1 و CTRP3 بین گروه ها وجود داشت (05/0<p). با این حال، آزمون کوواریانس کاهش معناداری در وزن، نمایه ی توده ی بدن، قند خون ناشتا، سطوح سرمی پروتئین های CTRP1 و CTRP3 و افزایش معناداری در اوج اکسیژن مصرفی گروه تجربی در مقایسه با گروه کنترل پس از 12 هفته مداخله را نشان داد (05/0<p).

نتیجه گیری

نتایج این تحقیق نشان داد، 12 هفته برنامه ی HIIT یک روش موثر و ایمن برای بهبود سطوح سرمی پروتئین های CTRP1 و CTRP3 در زنان چاق مبتلا به دیابت نوع دو بود. با این حال، تحقیق بیشتری با کنترل بیشتر برای تعیین اثرات این مداخله ی غیر دارویی روی آدیپونکتین های ضد التهابی مورد نیاز است.

زبان:
فارسی
صفحات:
24 تا 38
لینک کوتاه:
magiran.com/p2304915 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!